دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 53-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 1067
Ethics code: 20-160-92

XML English Abstract Print


دکترای تخصصی، آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
چکیده:   (808 مشاهده)
مقدمه: مهم‌ترین شاخص عملکرد دانشگاه، یادگیری دانشجویان بوده که برای سنجش آن می‌توان از عملکرد تحصیلی آن‌ها استفاده کرد. لذا این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پزشکی ستاد شاهد و ایثارگر در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شده است.
روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی، در سال تحصیلی 98-97 بر روی 100 نفر از دانشجویان شاهد و ایثارگر رشته پزشکی عمومی که به روش سرشماری انتخاب شدند، انجام شده است. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته پایا و روا و شامل اطلاعات دموگرافیک و عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. داده‌های جمع‌آوری شده از طریق نرم‌افزارهای AMOS و SPSS  و با استفاده از معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: در این مطالعه، میانگین سن دانشجویان 02/19 سال و بیشترین تعداد آن‌ها 74 نفر (74 درصد) زن بودند. در این پژوهش  بین جنسیت (058/0P-Value= محل سکونت دانشجویان (088/0P-Value=) و اشتغال دانشجویان (0795/0P-Value=) با عملکرد تحصیلی تفاوت معنی‌داری مشاهده نشده است و متوسط وضعیت اقتصادی خانواده (018/0P-Value=)، میزان تحصیلات والدین (023/0P-Value=)، شناخت از رشته و نقش حرفه‌ای (001/0P-Value=)، فضا و محیط فیزیکی (001/0P-Value=) بر عملکرد تحصیلی دانشجویان مؤثر بوده و تفاوت معنی‌داری را نشان داد.
نتیجهگیری: براساس نتایج مطالعه‌ی حاضر، توجه به عوامل تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی دانشجویان از دیدگاه خود دانشجویان به عنوان ذی‌نفعان می‌تواند در روند تحصیلی دانشجویان، افزایش پیشرفت تحصیلی و پیشگیری از افت تحصیلی آنان تأثیرگذار باشد. لذا پیشنهاد می‌گردد نهادهای آموزشی برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی در زمینه ارتقاء عوامل نامبرده و رفع نواقص احتمالی آن‌ها داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: دانشجو، عملکرد تحصیلی، آموزش.
متن کامل [PDF 695 kb]   (229 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/4/14 | پذیرش: 1401/7/11 | انتشار: 1401/1/10

فهرست منابع
1. Sohrabi َ, Mahdad A, Sadeghi A, Aghaei A. The lived experience of conditional medical students from academic failure: A phenomenological study. Iranian Journal of Medical Education. 2021; 21 :247-255. [Persian]
2. URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5252-fa.html
3. Khodayafard M, Rahiminezhad A, Abedini Y. Investigating factors affecting the social adjustment of witness and non-witness students. Journal of social and human sciences of Shiraz University. 2006;52:25-45.
4. Jahani-Hashemi H, Borji R, Shamloo F, Noroozi Sezirood K. Mental health of Qazvin, Zanjan and Arak students who are the sons and daughters of victims of war 2007. JQUMS. 2010;13(4):83-89. [Persian]
5. Langroudi SF, Yaghobi N, Moghadamzadeh A. Meta-analysis in decline academic in student. Journal of Research in Educational Science, 2010; 4(9): 117-143. [Persian]
6. Kazempour Z, ashrafi-rizi H. A Survey on Damaging Factors on Useful Study among Students of Isfahan University of Medical Sciences (IUMS) in 2012. J Med Educ Dev. 2014; 7 (15) :94-102. [Persian] URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-196-fa.html
7. Alikhani SH, Moghadam N, zand Begleh M. Evaluation of influencing factors of educational decline of nursing students of Army university between 2010-2013. Journal of army of medical university of medical science of Iran 2006;2(4):819-824[Persian]
8. Haghdoost A, Ansari R, Changiz T. Relationship between academic and educational conditions of medical students in Iran with academic failure: systematic review and comparing them with the views of professors. Journal of Education and Ethics in Nursing, 2019;8(1 &2):1-13. [Persian]
9. Changizi Ashtiyani S, Shamsi M. Assessment of Influncing Factors on Educational Decline and Presenting Suitable Solutions from the Students Viewpoints of Arak University of Medical Sciences. RME. 2010; 2 (1) :24-34[Persian]
10. URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-69-fa.html
11. Blanco V, Rohde P, Fernando L. Vázquez PO. Diredictors of Prevention Failure in College Students Participating in Two Indicated Depression Prevention Programs. 2014 J. Environ. Res. Public Health, 11, 3803-3821.
12. Dante A, Petrucci C, Lancia L. European nursing students' academic success or failure: A post-Bologna Declaration systematic review.J. Nurse Education Today. 2012;33, 46–52. [Persian]
13. Lancia L, Petrucci C, Giorgi F, Dante A, Grazia CM. Academic success or failure in nursing students: Results of a retrospective observational study.J. Nurse Education Today,2013; 33,1501–1505. [Persian]
14. Sanaeinasab H, Rashidi jahan H, Saffari M. Influential factors on academic achievement of university students. Educ Strategy Med Sci. 2013; 5 (4) :243-249. [Persian]
15. URL: http://edcbmj.ir/article-1-311-fa.html
16. Vakili R. The Relationship between Physical Environment with Learning and Happiness of the Pre-Service Teachers Farhangian University. Educational Administration Research, 2015; 6(23): 27-55. [Persian]
17. Gholestaneh M. The effectiveness of decline management training on increasing self-efficacy and learning strategies and reducing procrastination and avoiding failure. Contemporary psychology. 2016;11 (1): 90-75. [Persian]
18. Sohrabi Z, ghovati F, Mirhosseini F, Hosseini F. The relationship between achievement motivation and time management and academic achievement Undergraduate Medical University of Medical Sciences. RJMS. 2016; 23 (150) :35-45. [Persian]
19. URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4176-fa.html
20. Mohammadi Y, Kaykha A, Sadeghi A, Kazemi S, Raeisoon MR. Relationship of Metacognition Learning Strategy and Locus of Control with Academic Achievement of Students. Educ Strategy Med Sci. 2015; 8 (5) :323-328. [Persian]
21. URL: http://edcbmj.ir/article-1-892-fa.html
22. Esfijani, A. Investigating the Effects of Blended Instruction on Students’ Academic Performance and Satisfaction. New Educational Approaches , 2018; 13(1): 45-66. [Persian] doi: 10.22108/nea.2018.101686.1015
23. Rudbari M. Academic achievement of students of Zahedan University of Medical Sciences and related factors. Advances in Medical Education. 2008; 7 (2): 147-52. [Persian]
24. Vaughn A, Roesch S.Psychological and Physical Health Corrolates of Coping in Minority Adolescents. Journal of Health Psychology.2003; 8(6):671-683.
25. Rahimi S, heshmati H, moghaddam Z. Survey the Frequency and Risk factors in the Academic Failure in Students that living in dorms of Golestan University of Medical Sciences & Health Sciences in Year 2011-2012. JMS. 2014; 2 (1) :16-28. [Persian]
26. URL: http://jms.thums.ac.ir/article-1-66-fa.html
27. Dehghan Abnavi S, Aliakbari F, Jokar Z, Najafi F, Mahmoodi M. The role of coping strategies in the academic engagement of students in Bushehr University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2021; 21 :464-472
28. URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5301-fa.html
29. Abdi A, Zandipayam A. The Model of Academic Performance based on Academic Identity, Academic Vitality and Flourishing of Students, and Academic Self-efficacy. Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20 :328-337
30. URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5030-fa.html
31. Bardel M, Mahmoodi F. Meta- Analysis of Problem Based Learning on Students' Academic Achievement. Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20 :429-440
32. URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5003-fa.html

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.