دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 39-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moameri F, Khakpour A, Nazarzadeh Zare M. Challenges and opportunities of virtual education: A look at the lived experience of faculty members and students of Dezful University of Medical Sciences in the corona pandemic. DSME. 2021; 8 (4) :30-39
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-346-fa.html
معمری فرشته، خاکپور عباس، نظرزاده زارع محسن. چالش‌ها و فرصت‌های آموزش مجازی: نگاهی به تجربه زیسته اعضای هیأت‌ علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول در پاندمی کرونا. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (4) :39-30

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-346-fa.html


دکترای تخصصی، مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.
چکیده:   (870 مشاهده)
مقدمه: امروزه به‌کارگیری آموزش مجازی در طی پاندمی کرونا، به یک ضرورت اصلی در نظام‌های آموزشی تبدیل شده است، به همین دلیل بخش بزرگی از جامعه پزشکی به ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی از این آموزش برای ادامه فرآیند آموزشی خود در طی این بحران استفاده می‌کنند. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های آموزش مجازی با توجه به تجربه زیسته اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول در طی پاندمی کرونا بود.
روش‌ها: این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. بر این اساس، با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاکی تعداد 20 دانشجو و 15 عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با در نظر گرفتن اشباع در یافته‌ها انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. برای تجزیه ‌و تحلیل مصاحبه‌ها از روش تحلیل محتوای هفت مرحله‌ای کلایزی و جهت بررسی اعتبار یافته‌ها از دو روش بازبینی توسط مشارکت‌کنندگان و بازبینی توسط همکاران استفاده شد.
یافته‌ها: تجزیه ‌و تحلیل مصاحبه‌ها نشان داد که از منظر دانشجویان و اعضای هیأت ‌علمی شرکت‌کننده در پژوهش، چالش‌های آموزش مجازی در سه مقوله اصلی شامل: چالش‌های فنی، چالشهای ارتباطی و چالشهای محتوایی طبقه‌بندی شدند. همچنین از منظر این دو گروه، فرصت‌های آموزش مجازی نیز در قالب یک مقوله اصلی شامل تسهیل در آموزش طبقه‌بندی شد.
نتیجهگیری: برگزاری هرچه بهتر آموزش مجازی نیازمند توجه جدی مدیران و متصدیان دانشگاه علوم پزشکی دزفول نسبت به رفع چالش‌های احصاء شده پیرامون آموزش مجازی و متعاقب آن فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری لازم است.
متن کامل [PDF 852 kb]   (327 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/23 | پذیرش: 1400/10/10 | انتشار: 1400/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.