دانشکده طب ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده: (1572 مشاهده)
هدف: با توجه به فقدان برنامه طبابت مبتنی بر شواهد(EBM) در کوریکولوم درسی طب ایرانی، برنامه ژورنال کلاب مبتنی بر شواهد بعنوان روشی برای آموزش EBM اجرا شد تا اثربخشی و رضایت شرکت کنندگان از این روش بررسی گردد.روشها: برنامه ژورنال کلاب مبتنی بر شواهد که در سال 1398 و 1399 در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران طراحی و اجرا شد ترکیبی از کارگاه EBM و ژورنال کلاب مبتنی بر شواهد، شامل طراحی سوال بالینی، جستجوی شواهد برتر و ارزیابی نقادانه آنها و استفاده از چک لیستهای EBM ، بود. ارزشیابی با استفاده از پرسشنامه ای ساختارمند محقق ساخته برای بررسی اثربخشی برنامه و پرسشنامه ای غیر ساختارمند برای بررسی نقاط قوت و ضعف، انتظارات و پیشنهادات انجام شد.نتایج: ارزشیابی برنامه توسط ده نفری که در بیش از 70 درصد جلسات شرکت کرده بودند نشان داد که برنامه فوق برای انتقال مفاهیم EBM موثر بوده است (90-100% افراد) ولی در ایجاد توانایی استفاده از مفاهیم آماری کمتر مفید بوده است (30% از افراد). همه شرکت کننده ها نیاز به یادگیری و تمرین بیشتر را ذکر کردند. ارزیابی کیفی از 16 نفر( برخی در کمتر از 70% جلسات شرکت کرده بودند) نقاط قوت و ضعف ، انتظارات و پیشنهادات افراد را مشخص کرد.نتیجهگیری: برنامه فوق روشی مناسب برای انتقال دانش EBM بود، ولی برای ارتقای اثربخشی برنامه، مداخلات دیگری نظیر الزام دانشجویان به شرکت در جلسات، ارتقای دانش اساتید طب ایرانی در مورد EBM و ادامه دار بودن جلسات پیشنهاد می گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/12/16 | پذیرش: 1400/5/20 | انتشار: 1400/9/10