دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده: (2500 مشاهده)
مقدمه و هدف: اعتباربخشی یکی از روشهای ارزشیابیآموزشی است که مبتنی بر خودارزیابی و ارزیابیهمکاران است و به منظور تضمین کیفیت مؤسسه یا دانشگاه انجام میشود. این مطالعه به منظور ارزیابی میزان رعایت استانداردهای اعتباربخشی آموزشی در توسط دانشجویان پزشکی در بیمارستان های آموزشی انجام شد.
روش ها: این مطالعه به صورت مقطعی و توصیفی- تحلیلی بود. پرسشنامهای در دو بخش شامل مشخصات دموگرافیک و 6حیطه (پوشش حرفهای، مهارتهایارتباطی، قوانین و مقررات، آموزش، ایمنی و اخلاقحرفهای) و 47گویه با مقیاس 5درجه لیکرت تدوین شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تایید، و پایایی با ضریب همسانی درونی محاسبهگردید. سپس رعایت استانداردهای اعتباربخشیآموزشی توسط دانشجویان پزشکی ارزیابی شد. از نرم افزار SPSS16 برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: دانشجویان پزشکی (210 نفر) پرسشنامه را تکمیل نمودند.(۹۱/0 α=) میزان رعایت استانداردهای اعتباربخشی آموزشی در حیطههای اخلاق حرفه ای و مهارت های ارتباطی در سطح مطلوب ( 5/78 و 6/57 درصد) و در حیطههای پوشش حرفه ای، قوانین و مقررات، آموزش، ایمنی و مجموع 6 حیطه در سطح نیمه مطلوب (6/58، 2/75، 2/76، 3/64 و 70 درصد) گزارش شد. بطور کلی میزان رعایت استانداردهای اعتباربخشی آموزشی در بین دانشجویان زن، میانگین سنی بالای 35 سال، متاهل، مقطع بالاتر و بالا بودن آگاهی از استانداردها، به طور معناداری بیشتر از سایر دانشجویان بود.(05/0P≤)
نتیجه گیری:
خودارزیابی دانشجویان به عنوان نقطه عطفی جهت بازاندیشی در تواناییهای کسب شده در حیطههای پوشش حرفهای، مهارتهای ارتباطی، قوانین و مقررات، آموزش، ایمنی و اخلاق حرفهای است که شامل توانمندیهای ضروری مورد تاکید سازمان اعتباربخشی آموزش پزشکی تخصصی جهت تربیت پزشکان میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/7/28 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/6/27