دوره 7، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1399 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziaee S, Mashayekh P. Null curriculum in midwifery education (from perspective of midwifery faculty members of Fars Islamic Azad Universities). DSME 2020; 7 (2) :1-13
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-226-fa.html
ضیایی سهیلا، مشایخ پری. برنامه درسی مغفول در رشته مامایی (از دیدگاه اساتید مامایی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان فارس). راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1399; 7 (2) :1-13

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-226-fa.html


مربی، گروه مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد کازرون، کازرون، ایران
چکیده:   (4839 مشاهده)

مقدمه: برنامه درسی مغفول شامل همه فرصت‌های یادگیری است که نظام آموزشی به دلیل سنت و غفلت از ارایه آن به یادگیرندگان باز می‌ماند. هدف از انجام این تحقیق بررسی برنامه درسی مغفول رشته مامایی از دید اساتید مامایی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان فارس است.

روش کار: روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی می‌باشد. نمونه تحقیق ۱۲نفر از اساتید مامایی بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری و بر اساس روش دیکلمن تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج دو درون‌مایه اصلی و پنج درون‌مایه فرعی را نشان می‌داد. اول مغفول بودن موضوع در برنامه درسی قصد شده، شامل (مطالب مغفول در برنامه درسی رشته مامایی؛ مطالب مغفول در سرفصل موجود رشته مامایی؛ مطالب مغفول به‌دلیل قرار گرفتن ذیل دروس اختیاری) دوم مغفول بودن موضوع در برنامه درسی اجرا شده شامل (مغفول بودن مطالب به دلیل نگاه مدرس و مدیر گروه).

نتیجه‌گیری: طبق یافته‌های تحقیق حاضر، بخش‌هایی از مطالب موردنیاز دانشجویان مامایی از دید برنامه‌ریزان درسی ناشناخته مانده است که لازم است این بخش‌های مغفول در برنامه‌های درسی آموزش مامایی گنجانده شود تا علاوه بر تحقق بهتر اهداف این رشته؛ برنامه درسی آن را از کهنگی و تکرار خارج سازد.

کلیدواژگان: آموزش مامایی، برنامه درسی مغفول، برنامه‌ریزی درسی

 

متن کامل [PDF 523 kb]   (859 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/7/21 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/4/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.