دوره 7، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1399 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 25-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی دزفول
چکیده:   (4321 مشاهده)
مقدمه وهدف: انگیزش پیشرفت زمانی مطرح می‌شود که فرد در فعالیت‌هایش معیار برتری را الگو قراردهد و هر فرد سبکی را برای حل مسئله‌هایی که با آنها روبرو می شود برمی گزیند که برخی سازنده و منجر به پیشرفت فرد، برخی غیرسازنده بوده و فرد را از پیشرفت باز می‌دارد. هدف مطالعه حاضربررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت و سبک‌های حل مسئله در دانشجویان علوم پزشکی دزفول بود.
روش‌ها: این مطالعه‌ی توصیفی- تحلیلی روی  ۱۲۰ نفر ازدانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول انجام شد. نمونه‌ها به روش تصادفی ساده انتخاب شده و ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌های استاندارد انگیزه پیشرفت (T.M.A) هرمنس و سبک‌های حل مسئله (PSS) کسیدی ولانگ بودند که روایی و پایایی آنها در مطالعات مختلف تایید شده است.
یافته ها: در این مطالعه ۱۲۰ دانشجو با میانگین سنی1/ 2۲/۲۱بودند . میانگین نمرات انگیزه پیشرفت دانشجویان نشان‌دهنده‌ی میزان بسیارخوب درآنان می‌باشد. بین انگیزه پیشرفت و سبک‌های سازنده  حل مسئله (خلاقیت ،اعتماد و گرایش ) رابطه وجود دارد.
نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که بین انگیزه پیشرفت و سبک‌های سازنده  حل مسئله (خلاقیت، اعتماد و گرایش) رابطه وجود دارد. انگیزه‌ی پیشرفت و خلاقیت برای حل مسائل را می‌توان از سنین کم در افراد تقویت کرد و از همان سنین کم با برگزاری کارگاه‌های آموزش شیوه‌های خلاقانه در برخورد با مسائل بعد انگیزه پیشرفت را در افراد توسعه داد.
 
متن کامل [PDF 720 kb]   (1399 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/9 | پذیرش: 1398/2/22 | انتشار: 1398/5/2

فهرست منابع
1. Logan A. Defeatism academic, cognition and amends. Rezaei SH, translator. Mashhad: Astan-e-Ghods Razavi Publication. 1997.[Persian]
2. Biabangard S. Procedures increase self-esteem on children and younger. Tehran: Council of Sonnat-Moallem Publication. 1997. [Persian]
3. Ghoreyshi M, Samani S. Comparison of children's motivational beliefs in different family types based on family process model and content. Quarterly Journal of Research in School and Virtual Learning. 2016; 2(6):29-40.
4. Iraji rad A, Malekzade nasrabadi E. Investigating the Effect of Psychological Capital with Mediating Progress on the Creativity of Students. Scientific Journal, Research on Innovation and Creativity in the Humanities, Sixth Period, Fourth Edition. 2017; 6(4):51-70.
5. Maleki B. Effect of Cognitive Strategies on Increasing Learning and Retention of Textbooks. Journal of Events Cognitive Science. 2004;7(3):42-50. [In Persian]
6. Anderson A. E-learning (Theory and Practice). In: Eshrat Zamani, Seyed Amin Azimi, tran. Tehran: Institute of Intelligent Information Technology. Training Schools. 2005.
7. Wallberg HJ .A nation at risk: retrospect and propet.1986:229-307.
8. Shahni Yeylagh M, Bonabi Mobaraki Z, Shokrkon H. Examine the Relationship between the Subject Matter and Academic Motivation in First Year High School Girl Students in Ahwaz. Journal of IT in Education. 2005; 12(3):47-76. [Persian]
9. Mcclelland DC. Characteristics of successful entrepreneurs. Journal of creative behavior. 1987;21: 219-233.
10. Sigelman CK. Life span human development. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.1999.
11. Mahzon zade boshehri F. Relationship between problem solving skills and creativity of students with the role of academic self-efficacy intermediation: Modeling structural equations. Scientific Journal, Research on Innovation and Creativity in the Humanities. 2017; 6(4): 27-50.
12. Zamani N, Zamani S, Habibi M, Abedini S. Comparison in stress of caring mothers of children with developmental, external and internal disorders and normal children. Journal of Research and Health .2017;7(2):688-94.
13. Seif A. Education psychology. 7th ed. Tehran: Agah press; 200.
14. Hawton KE, Salkovskis PM, Kirk JE, Clark DM. Cognitive behavior therapy for psychiatric problem: A practical Guide. Oxford: Oxford University Press; 1989.
15. Zeidner M, Endler NS. Editors. Handbook of coping: Theory, research, applications. John Wiley & Sons; 1996.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.