دوره 6، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 86-75 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri A, Zare abdollahi S, Yousefianzadeh O, Hashemian M R. Comparing the learning style of students majoring in Librarianship and Information Sciences at Isfahan University of Medical Sciences and Isfahan University Based on Vark Model. DSME 2019; 6 (2) :75-86
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-212-fa.html
طاهری ابولفضل، زارع عبداللهی سلیمه، یوسفیان زاده امید، هاشمیان محمدرضا. مقایسه سبک‌های یادگیری دانشجویان کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان براساس مدل VARK. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (2) :75-86

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-212-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (4055 مشاهده)
مقدمه و هدف: دانشجویان از سبک­های یادگیری متفاوتی استفاده می­کنند که آشنایی با این سبک­ها می­تواند باعث کارایی بیشتر تدریس گردد. هدف این پژوهش مقایسه سبک­های یادگیری دانشجویان کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان براساس مدل VARK می­باشد.
روش­ها: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه­های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بودند که با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای 145 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده­ها به وسیله پرسشنامه استاندارد VARK گردآوری گردید. داده­ها با استفاده از روش­های آماری توصیفی و تحلیلی  در نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ها: دانشجویان کتابداری و اطلاع­رسانی از سبک­های یادگیری متفاوتی استفاده می­کنند که سبک ترجیحی آنها سبک خواندن/ نوشتن (با میانگین 42/62) می­باشد. بین سبک یادگیری دانشجویان مقطع کارشناسی با مقاطع کارشناسی­ارشد و دکتری تفاوت معنی­داری وجود دارد. تفاوت معنی­داری بین سبک­های یادگیری دانشجویان دو دانشگاه مشاهده نشد.
نتیجه­گیری: با درنظرگرفتن تفاوت سبک­­های یادگیری بین دانشجویان کتابداری و اطلاع­رسانی و غالب بودن سبک یادگیری خواندن/نوشتن لازم است مسئولان آموزشی ضمن آگاهی از  تفاوت­­های موجود، برنامه­ها و روش­­های آموزشی خود را متناسب با نیازهای دانشجویان (در جهت  آموزش کاربردی مطالب) طراحی و اجرا نمایند تا بازده آموزش و یادگیری در حد امکان بهبود یابد.
 
متن کامل [PDF 700 kb]   (1157 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/5/3 | پذیرش: 1397/10/11 | انتشار: 1397/12/12

جدول [PDF 36 KB]  (128 دریافت)
فهرست منابع
1. Kalbasi S, Naseri M, Sharifzadeh G, Poursafar A. Medical Students’ Learning Styles in Birjand University of Medical Sciences. Strides Dev Med Educ. 2008; 5(1):10-16.
2. Roozgard Z. The study of the relationship between personality types and learning styles among students of public universities in Shahrood [Dissertation]. [Tehran]: Allameh Tabataba'i University; 2012.
3. Khalifeh, Gh. The study of the relationship between cognitive styles and computer self-efficacy in undergraduate students at faculty of Psychology and Sciences of Allameh Tabataba'i University [Dissertation]. [Mashhad]: Ferdowsi University of Mashhad; 2008.
4. Izadpanah S. Surveying the relationship of learning styles with study approaches and learning of students in Arak University at 2008-2007 [dissertation]. [Arak]: Arak University; 2008.
5. Keshtkaran A, kaffashi S, Sadeghifar J. A Study on the Relationship between Thinking Styles and Preference Learning Methods among Students of Shiraz University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2013; 6(10):50-55.
6. Amini N, Zamani B.E, Abedini Y. Medical student's learning styles. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 10(2): 141-147.
7. Gheibi M, Arefi M, Esmat D. The relationship between learning styles and self-efficacy of students in academic groups Journal of Applied Psychology. 2012; 6(21): 53-69.
8. Amini nisani N. The study of consistency of students' learning styles and media which used by professors at Isfahan University and Isfahan university of medical sciences [dissertation]. [Isfahan]. Isfahan University; 2010.
9. Javadinia A, Sharifzade G, Abedini M, Khalesi M, Erfaniyan M. Learning Styles of Medical Students in Birjand University of Medical Sciences According to VARK Model. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11 (6):584-589.
10. Murphy RJ, Gray SA, Straja SR, Bogert MC. Student learning preferences and teaching implications. Journal of Dental Education. 2004; 68 (8): 859-66.
11. Hamouzadeh P, Pourreza A, Panahi M, Salimi M. Learning styles of health services management students at Tehran University of medical sciences. Journal of Hospital. 2011; 10(4): 37-44
12. Salimi M, Sadeghifar J, Peyman P, Shams L, Jandagheian J, Khosravi A, et al. Visual, Aural, Read/Write, and Kinesthetic Learning Styles Preferences in Students of Isfahan University of Medical Sciences, Iran. J Health Syst Res 2013; 8(7): 1216-24.
13. McLeod M. They all learn the same… Don’t They?: An Evaluation of the Learning Style Preferences of the NZ Dairy Industry. International Teamwork in Agricultural and Extension Education Conference Proceedings. 2006; May 14:414-423.
14. Bouldin AS, Myers SM. Learning Styles Preferences Revisited at the University of Mississippi School of Pharmacy. The University of Mississippi School of Pharmacy; 2001.
15. Lujan HL, DiCarlo SE. First-year medical students prefer multiple learning styles. Advances in Physiology Education. 2006; 30 (1):13-16.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.