دوره 6، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 101-87 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadoughi M. Canonical Correlation between Psychological Capital and Academic Engagement among Students of Medical Sciences . DSME 2019; 6 (2) :87-101
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-197-fa.html
صدوقی مجید. تحلیل کانونی رابطه سرمایه روانشناختی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (2) :87-101

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-197-fa.html


دانشگاه کاشان، کاشان،
چکیده:   (4454 مشاهده)
مقدمه و هدف: اشتیاق تحصیلی نقش مهمی در انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشجویان داشته و فقدان آن پیامدهای منفی متعددی را به همراه داشته و شناسایی عوامل زمینهساز آن ضروری است. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت.
روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی با طرح همبستگی است. تعداد 330 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان (220 دختر و 110 پسر) در نیمسال اول 97-96 با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های اشتیاق تحصیلی فردریگز و پرسشنامه سرمایه روانشناختی شامل مقیاس خودکارآمدی تحصیلی مکایلروی و بانتینگ، پرسشنامه تاب‌آوری تحصیلی مارتین و مارش، مقیاس امید اسنایدر و آزمون جهت‌گیری زندگی و سؤالات دموگرافیک پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده تحلیل همبستگی کانونی از طریق نرم‌افزار SPSS-22 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که اشتیاق تحصیلی با خودکارآمدی، تاب‌آوری، امید و خوش‌بینی همبستگی مثبت معناداری دارد. ضریب همبستگی کانونی برابر با 60/0 بود. نتایج تحلیل کانونی نشان داد که تنها یک مجموعه معنادار بین سرمایه روانشناختی و مؤلفه‌های اشتیاق وجود دارد و هرچقدر سرمایه روانشناختی به‌ویژه خوش‌بینی و امید بالاتر باشد احتمال اشتیاق تحصیلی به‌ویژه در بعد اشتیاق رفتاری به‌عنوان مؤلفه اصلی اشتیاق تحصیلی افزایش می‌یابد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که سرمایه روانشناختی به‌ویژه امید و خوش‌بینی، نقش مهمی در اشتیاق تحصیلی به‌ویژه در بعد اشتیاق رفتاری دانشجویان دارد و تقویت سرمایه‌ روانشناختی در فرآیند آموزش دانشگاهی می‌تواند عامل زمینهساز اشتیاق تحصیلی دانشجویان و بهبود وضعیت تحصیلی آنان باشد.
 
متن کامل [PDF 847 kb]   (1808 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/1/21 | پذیرش: 1397/11/1 | انتشار: 1397/12/12

جدول [PDF 212 KB]  (158 دریافت)
فهرست منابع
1. Schaufeli WB, Martinez IM, Pinto AM, Salanova M, Bakker AB. Burnout and engagement in university students: A cross-national study. J Cross Cult Psychol. 2002; 33(5): 464-481.
2. Ouweneel E, Le Blanc PM, Schaufeli WB. Le Blanc, and W.B. Schaufeli, Flourishing students: A longitudinal study on positive emotions, personal resources, and study engagement. J. Posit. Psychol. 2011; 6(2): 142-153.
3. Salanova M, Schaufeli W, Martínez I, Breso E. How obstacles and facilitators predict academic performance: The mediating role of study burnout and engagement. Anxiety stress coping. 2010; 23(1): 53-70.
4. Salanova M, Llorens S, Cifre E, Martínez IM, Schaufeli WB. Perceived collective efficacy, subjective well-being and task performance among electronic work groups: An experimental study. Small Group Res. 2003; 34(1): 43-73.
5. Schaufeli WB, Bakker AB. Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi‐sample study. J Organ Behav. 2004; 25(3): 293-315.
6. Hughes JN, Luo W, Kwok OM, Loyd LK. Teacher-student support, effortful engagement, and achievement: A 3-year longitudinal study. J. Educ. Psychol. 2008; 100(1): 1.
7. Finlay KA. Quantifying school engagement: Research report. National Center for School Engagement. Denver: CO: 2006.
8. Memarian A. Effectiveness of multidimensional interventions Martin on motivation and academic engagement School students in Isfahan (dissertation). 2010, Tehran: Payam Noor University.
9. Saber S, Pasha SH. Sharifi, Predicting dimensions of Academic Engagement by Identity Styles in First Grade girl students of Tehran State High Schools. JSR. 2013; 2(11): 72-85.
10. Tinio M. Academic engagement scale for grade school students. The assessment handbook. 2009; 2(1): 64-75.
11. Wigfield A, Eccles JS, Fredricks JA, Simpkins S, Roeser RW, Schiefele U. Development of achievement motivation and engagement. Handbook of child psychology and developmental science. Hoboken: John Wiley & Sons Inc; 2015. p. 657-700.
12. Wentzel KR, Ramani GB, editors. Handbook of social influences in school contexts: Social-emotional, motivation, and cognitive outcomes. Routledge; 2016.
13. Wang MT, Degol J. Staying engaged: Knowledge and research needs in student engagement. Child Dev Perspect. 2014; 8(3): 137-143.
14. Ryan RM, Deci EL. Promoting self-determined school engagement. Handbook of motivation at school. NewYork: Routledge; 2009. p. 171-195.
15. Finn JD, Zimmer KS. Zimmer, Student engagement: What is it? Why does it matter? In Handbook of research on student engagement. Springer; 2012. p. 97-131.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.