دوره 5، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 71-82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج
چکیده:   (321 مشاهده)
مقدمه و هدف: ا دوره آموزش پرستاری یک برنامه فشرده و درمواردی همراه بااسترس است. دراینحالت، ممکن است یادگیری کاهش یابد. با توجه نقش مهم دانش اموختگان این رشته، سعی بر آن است تا از روشهای آموزش کارآمد استفاده گردد. نمایش، یکی از روش های نوین شبیه سازی است که درافزایش یادگیری تأثیر بسزایی دارد. ازاینرو، تأثیر نمایش در تدریس ایمنولوژی بهمراه سخنرانی بر یادگیری دانشجویان باروش تدریس سخنرانی مقایسه شد.
روش‌ها: دوکلاس مجزا ازدانشجویان پرستاری درنظرگرفته و درس به هردوگروه بشکل سخنرانی ارائه شد. برای یک کلاس تدریس باسخنرانی و گروه دیگرروش تدریس سخنرانی بهمراه نمایش انجام شددر این روش، هر دانشجودر نقش یک عامل سیستم ایمنی درس ارائه شده در آن جلسه ایفای نقش کرددرآخرین جلسه نیز دانشجویان درنقش مجموعه عوامل سیستم ایمنی علیه یک عامل عفونی عمل کردند. در پایان ترم آزمون مشابه شامل 40 سؤال باضریب دشواری وضریب تمیز یکسان برگزار و نمره دو کلاس مقایسه و رضایتمندی دانشجویان با پرسشنامه اخذشد.
یافته‌ها: نتایج نشانگر افزایش معنادار میانگین نمره دانشجویان در گروه تدریس بهمراه نمایش بود.  البته، میانگین نمره پایان ترم دختران گروه تدریس به روش سخنرانی بهمراه نمایش به میزان معناداری بیش از دختران گروه تدریس با سخنرانی بود.  ولی پسران، تفاوت معناداری نداشتند. نظرخواهی نشان داد که 100 درصد دانشجویان ازاین روش تدریس لذت برده و معتقد بودند معلوماتشان اضافه شده بود.
نتیجه‌گیری: نمایش به درک عمیق تر ایمنولوژی کمک وآموزش را به فرایندی خوشایند تبدیل کردمهم اینکه، دانشجویان درجریان اجرای نمایش سؤالات مفهومی رامطرح کردند.

 
متن کامل [PDF 923 kb]   (126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۲

فهرست منابع
1. 1. Grande JP. Training of physicians for the twenty-first century: role of the basic sciences. Medical Teacher. 2009; 31: 802-6.
2. 2. Mohajeri S Mr, Mohajeri SAR. Simulation and virtual reality; a new way to improve the quality of medical education. Horizons of Medical Education Development. 2010; 4:69-74.
3. 3. Sørensen JL, Østergaard D, LeBlanc V, Ottesen B, Konge L, Dieckmann P, Van der Vleuten C. Design of simulation-based medical education and advantages and disadvantages of in situsimulation versus off-site simulation. BMC Med Educ. 2017; 17: 20. doi: 10.1186/s12909-016-0838-3.
4. 4. Aggarwal J. Principles, methods & techniques of teaching: Vikas Publishing House PVT LTD1996; 1996.
5. 5. Childs JC, Sepples S. Clinical teaching by simulation lessons learned from a complex patient care scenario. Nursing Education Perspectives 2006; 27: 154-8.
6. 6. Como JM, Kress M, Lewental M. High fidelity simulation use in an undergraduate nursing program. Association of Small Computer Users in Education “Our Second Quarter Century of Resource Sharing”. 2009:131-5.
7. 7. Pazargadi M, Sadeghi R. Simulation in nursing education. EDCBMJ. 2011; 3: 161-7.
8. 8. Chaturvedi J, Parameshwaran D, Vaz S, Parameshwaran S. Students’ Perceptions Of The Use Of Dramatics In Medical Education: Early Explorations. The Internet Journal of Medical Education. 2012;2.Available at http://ispub.com/IJME/2/2/14207.
9. 9. Boggs JG, Mickel AE, Holtom BC. Experiential learning through interactive drama: an alternative to student role plays. Journal of Management Education. 2007; 31: 832-58.
10. 10. Rosen KR, McBride JM, Drake RL. The use of simulation in medical education to enhance students' understanding of basic sciences. Medical Teacher. 2009; 31: 842-6.
11. 11. Salam T, Collins M, Baker A-M. All the World's a Stage: Integrating Theater and Medicine for Interprofessional Team Building in Physician and Nurse Residency Programs. Ochsner J. 2012; 12: 359-62.
12. 12. Chakravarthy B, ter Haar E, Bhat SS, McCoy CE, Denmark TK, Lotfipour S. Simulation in medical school education: review for emergency medicine. Western Journal of Emergency Medicine. 2011; 12: 461-6.
13. 13. Jones F, Passos-Neto CE, Braghiroli OFM. Simulation in Medical Education: Brief history and methodology. Principles and Practice of Clinical Research 2015; 1(2):56-63.
14. 14. Kolb AY, Kolb DA. Learning styles and learning spaces: Enhancing experiential learning in higher education. Academy of management learning & education. 2005; 4: 193-212.
15. 15. Eisner EW. The Misunderstood Role of the Arts in Human Development. Phi Delta Kappan. 1992; 73: 591-95.