دوره 5، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 89-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (47 مشاهده)
مقدمه و هدف: دانشجویان پرستاری به دلیل استرس های محیط کار و تحصیلی شان بیشتر در معرض مشکلات تحصیلی  و کاهش بازدهی فردی هستند، بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی معنویت درمانی اسلامی بر تعلل ورزی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شده است.
روش‌ها: در این پژوهش، از طرح نیمه تجربی پیش آزمون- پس آزمون، با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 96-1359 بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس تعداد 60 نفر از آنها انتخاب و سپس براساس تخصیص تصادفی افراد به دو گروه آزمایش و کنترل(هرگروه 30 نفر) جایگزین شدند. برای آزمونی های گروه آزمایش، 10 جلسه ی معنویت درمانی اسلامی(هر جلسه 45 دقیق) برگزار شد. آزمودنی ها به پرسشنامه های تعلل ورزی تحصیلی Tuckman  و اشتیاق تحصیلی پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس (ANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته ها نشان داد، معنویت درمانی مبتنی بر اسلام به طور معناداری در کاهش تعلل ورزی تحصیلی و افزایش اشتیاق تحصیلی موثر بوده است. به عبارت دیگر، این مداخله توانست در گروه آزمایش، میزان تعلل ورزی تحصیلی را کاهش و میزان اشتیاق تحصیلی را ارتقا دهد.
نتیجه‌گیری: معنویت درمانی اسلامی، در کاهش میزان تعلل ورزی تحصیلی و همچنین افزایش میزان اشتیاق تحصیلی موثر بوده است. بنابراین می توان از معنویت درمانی اسلامی در جهت موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری بهره برد.
 
متن کامل [PDF 646 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۲