دوره 6، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 10-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

eslamian H, zare Y. The relationship between Moral intelligence and teaching styles of faculty members in University of Medical Sciences . DSME. 2019; 6 (2) :10-24
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-188-fa.html
اسلامیان حسن، زارع یحیی. رابطه بین سطح هوش اخلاقی و سبک‌های تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1398; 6 (2) :10-24

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-188-fa.html


دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
چکیده:   (451 مشاهده)
مقدمه و هدف: اعضای هیئت علمی دانشگاه، علاوه بر توانایی کاربست مهارت های تکنیکی و فنی تدریس، لازم است از هوش اخلاقی مناسبی نیز برخوردار باشند. این مطالعه با هدف تعیین رابطه سطح هوش اخلاقی و سبکهای تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، انجام گردید.
روش ها: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 96-95 بوده که از بین آنها 191 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین شدند. جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه سبک‌های تدریس Grasha و Richman (Teaching Style Inventory- TSI) و هوش اخلاقی  Lennickو Kiel (Intelligence Moral Questionnaire) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از شاخص های آماری فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، انجام شد.
یافته ها: اهم یافته های پژوهش حاکی از آن بود که بین هوش اخلاقی و سبک‌های تدریس اعضای هیئت علمی، بیشترین رابطه وجود دارد (78/0=r) که در سطح05/0P<  معنادار است. دیگر یافته پژوهش نشان داد هوش اخلاقی استادان با ضریب معناداری قدرت پیش بینی سبکهای تدریس آنها را دارد (82/0B=،000/0P<.). همچنین نتایج نشان داد متغیر هوش اخلاقی می تواند 55 درصد از تغییرات متغیر ملاک یعنی سبک­های تدریس را پیشبینی کند (55/0= R2). 
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان دهنده نقش کلی سطح هوش اخلاقی اعضای هیئت علمی در کاربست سبکهای مختلف تدریس توسط آنها بوده است.
 
متن کامل [PDF 744 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۲

جدول [PDF 81 KB]  (14 دریافت)
فهرست منابع
1. Caillies S, Denhière G, Kintsch W. The effect of prior knowledge on understanding from text: Evidence from primed recognition. Eur J Cogn Psychol 2002; 14(2):267–86.
2. Bahrami M, Asami M, Fatehpanah A, Dehghani Tafti A, Ahmadi Tehrani G. Moral intelligence status of the faculty members and staff of the Shahid Sadoughi University of Medical Sciences of Yazd. IJME 2012; 5 (6):81-95. [In Persian].
3. Fotuhi Ghazvini F, Khazai, Z. Moral Evaluation of the virtual University. Quarterly J ethics Sci Technol 2009; (1&2):1-12.
4. Golmohammadian M, Behrozi N, Yaseminejad P. Moral intelligence, its nature and essentiality. Medical Ethics Journal. 2015; 9(33), 121-140 [In Persian].
5. Beheshtifar M, Esmaili Z, Nekoie. Moghadam M. Effect of moral intelligence on leadership. Eur JEcon Finan Admin Sci 2011; 43(1):6-11. [In Persian].
6. Siadat S, Kazemi I, Mokhtaripour M. Relationship between Moral Intelligence and the Team Leadership in Administrators from Faculty Members` Point of View at the Medical Sciences University of Isfahan 2008-2009. JHA 2009; 12(36):61-9. [In Persian].
7. Mokhtaaripou M, siadat A, shole amiri A. Study of the Relationship between Emotional Intelligence and Human Resources Management, Group Effective Leadership & Employment Progress.2010;13(52):41-56.http://jmsd.atu.ac.ir/article_4826.html [In Persian].
8. Eslamian H, Mirshah Jafari SE, Neyestani M. A comparative study of application measure of effective teaching components by faculty members of Isfahan University based on the results of "Students’ evaluation" and " professors’ Self-evaluation". Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (1):40-48. http://edcbmj.ir/article-1-1310-fa.html [In Persian].
9. Eslamian H, Jafari S. E. & Neyestani M. R. Investigating the effect of teaching aesthetic skills to faculty members on development of their effective teaching performance1. Journal of Teacher Education for Sustainability, 2018;19(2), 90-106.
10. Borba M.The step-by-step plan to building moral intelligence, nurturing Kids Heart & Souls, National Educator Award, National council of self-esteem. Jossey-Bass, 2005.ijbpas.com/ pdf/2015/October.
11. Boyle E.A, T Doffy. “Dunleavy. Learning Style and Academic_Outcome: The Validity and Utility of Vermunts Inventory of learning Style in a British higher- Education Setting“, British Journal of Education Sychology 2003; 73, 267-290.
12. Harden RM, Crosby J. AMEE Guide No 20: The good teacher is more than a lecturer - the twelve roles of the teacher. Med Teach. 2000; 22(4): 334-47.
13. Anaya G, Cole D. Latino student achievement: exploring the influence of student and faculty interactions on college grades. JCollege StudentDevelop 2001; 42 (1): 3-5.
14. Pakseresht M.J. A Study of the Teaching Method at the University. Journal of Educational Sciences and Psychology.2004;11(3):155-174. https://www.sid.ir/fa/journal/ ViewPaper. aspx? id=11371.[In Persian].
15. Ashrafi S, Jahanseir K. The Impact of Inductiveand Analogical Teaching Methods on Students' Mathematic Scores in Islamic Azad University of Maragheh. Res Curriculum Planning 2011; 8(28-29):62-71. [In Persian].

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.