دوره 5، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 21-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (3570 مشاهده)
مقدمه و هدف: : از آنجا که عملکرد تحصیلی دانشجویان حاوی اطلاعات مهمی برای مدرسان، برنامه‌ریزان آموزشی، و خود دانشجو است، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی آنها از اولویت بالایی برخوردار است. لذا این مطالعه به هدف بررسی ارتباط بین عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با متغیرهای جمعیت‌شناختی، تحصیلی و دانش آماری طراحی گردیده است.
روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعۀ توصیفی-مقطعی است که بر روی همۀ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ورودی سال‌های 1390 الی 1393 صورت گرفته است. به منظور پاسخ به سؤالات پژوهش، اطلاعات لازم در بارۀ دانشجو از ادارۀ خدمات ماشینی دانشگاه جمع‌آوری، و از طریق بستۀ آماری SPSS نسخۀ 24  با استفاده از جدول‌ها، شاخص‌های مرکزی و پراکندگی توصیف، و با استفاده از آزمون‌های t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و  آنالیز کوواریانس تحلیل شدند.
یافته‌ها: : یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهند که بین عملکرد تحصیلی دانشجویان با متغیرهای پژوهش شامل جنس، سن، تأهل، دانشکده و دانش آماری ارتباط معنی‌دار آماری وجود دارد، ولی محل سکونت و مقطع تحصیلی با عملکرد تحصیلی چنین رابطه‌ای ندارند.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت دانش آمار در علوم پزشکی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی لازم است بهبود مداوم شیوه‌های آموزش آمار در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجهۀ همت اساتید فن قرار گیرد. با این کار انتظار می‌رود زمینۀ بهتری برای عملکرد تحصیلی دانشجویان فراهم شود.
 
متن کامل [PDF 406 kb]   (956 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/9/1 | پذیرش: 1396/12/8 | انتشار: 1397/8/12

فهرست منابع
1. 1. Sanaienasab H, RashidiJahan H, Saffari M. Influential Factors on Academic Achievement of University Students. Iranian Quarterly of Education Strategies. 2013; 5(4): 243-249. [In Persian ]
2. Pletzer K, Malaka D W, Phaswana. Socio-demographic factors, religiosity, academic performance and substance use among first-year university students in South Africa. Pchycol Rep. 2002; 91(1): 105-13.
3. 3. Roudbari M, Ahmadi A , Ebadi Fard Azar F. Associated factors with academic excellence among medical students of Iran University of Medical Sciences: educational year 2009-2010. Teb va Tazkiyeh. 2010; 19(3): 37-47. [In Persian]
4. 4. Emamghorashi F, Heydari S, Najafipour S. Evaluating of Effecting Factors on Educational Status of Medical Students in Jahrom Medical University during 1994-2003. J Babol Univ Med Sci. 2010; 12(1): 40-45. [In Persian]
5. Frischenschlager O, Haidinger G, Mitterauer L. Factors associated with academic success at Vienna medical school: prospective survey. Croat Med J. 2005; 46(1): 58-65.
6. 6. Mazharul Islam M. Factors Influencing the Academic Performance of Undergraduate Students in Sultan Qaboos University in Oman. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies. 2014; 5(4): 396-404.
7. 7. Van Houtte M. Why boys achieve less at schools than girls: The difference between boys and girls culture. Educational Studies J. 2010; 30(2): 159-173.
8. Johari Z, Davati A, Yousefi A. Assessment of Medicine Students' Academic Achievement in Shahed University during 1993-2011. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11(9): 1282-1289. [In Persian].
9. 9. Seyedmajidi M, Babaie N, Adyani M, Bijani A. Assessment f Individual Factors Affecting on Academic Achievement of Dental Students of Babol University of Medical Sciences. Bi- annual Journal of Medical Education. 2016; 4(1): 36-43. [In Persian].
10. 10. Smith J P, Naylor R A. Dropping out of university: A statistical analysis of the probability of withdrawal for UK university students. Journal of Royal Statistical Society. 2001; 164(2): 389-405.
11. 11. Shaban O. The Relationship Between Mathematics Grades and the Academic Performance of the Accounting Students Department. The European Proceedings of the Social & Behavioral Sciences. 2015; 4(4): 35-41.
12. Freng S, Webber D, Blatter J, Wing A, Scott W. The Role of Statistics and Research Methods in the Academic Success of Psychology Majors: Do Performance and Enrollment Timing Matter?. Teaching of Psychology. 2011; 38(2): 83-88.
13. Williams R L, Oliver R, Allin J L, Winn B, Booher C S. Psychological critical thinking as a course predictor and outcome variable. Teaching of Psychology. 2003; 30(3): 220-223.
14. Williams R L, Oliver R, Stockdale S. Psychological versus generic critical thinking as predictors and outcome measures in a large undergraduate human development course. The journal of general education. 2004; 53(1): 37-58.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.