دوره 5، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1397 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 54-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج
چکیده:   (471 مشاهده)
مقدمه و هدف: درس ایمنی‌شناسی پایه از جمله دروس علوم پایه می‌باشد که نیاز به تفکر و برقراری ارتباط بین مطالب ارایه شده دارد. روش تدریس بحث در گروه‌های کوچک به همراه ترسیم نقشه مفهومی که از روش‌های دانشجو- محور هستند و تاکنون در مورد درس ایمنی‌شناسی استفاده نشده است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر استفاده از روش تدریس "بحث بر روی نقشه مفهومی در گروه‌های کوچک "در میزان یادگیری ایمنی‌شناسی و میزان رضایت دانشجویان از این روش، انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه بر روی دانشجویان اتاق عمل در دو نیم‌سال متوالی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد. به هر دو گروه ایمنی‌شناسی پایه به شکل سخنرانی ارایه شد. در گروه تلفیقی، سخنرانی و بحث بر روی نقشه مفهومی انجام گرفت. در پایان آزمون پایان ترم انجام و میزان رضایتمندی دانشجویان با پرسش‌نامه سنجیده شد.
یافته‌ها: میانگین نمره پایان ترم گروه تدریس به روش تلفیقی نسبت به گروه تدریس به روش سخنرانی افزایش قابل توجهی نداشت. البته معدل گروه سخنرانی به میزان قابل توجهی بیشتر از معدل گروه تلفیقی بود. بررسی میانگین نمره پایان ترم پسران بین دو گروه پیشنهاد می‌کند که روش تلفیقی در مورد پسران کارآمدتر از دختران بوده است. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهند که روش تدریس تلفیقی باعث افزایش انگیزه (84 درصد)، اشتیاق (92 درصد) و صمیمیت بین استاد و دانشجو (92 درصد) می‌شود.
نتیجه‌گیری: بحث در گروه‌های کوچک با بهره‌گیری از ترسیم نقشه مفهومی همراه سخنرانی تأثیری بر عملکرد تحصیلی نداشته ولی باعث ایجاد اشتیاق، انگیزه و ارتباط بهتر بین دانشجویان و با استاد می‌شود.
 
متن کامل [PDF 805 kb]   (238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲۳

فهرست منابع
1. 1. Golafrooz Shahri H., Khaghanizade M. Introduction to Oral Presentation Teaching Method Educ Strategy Med Sci 2010; 2 (4): 161-6. [In Persian]
2. 2. Fatthi Bafghi A, Karimi H, Anvari MH, Barzegar K. Comparison of the Effectiveness of Two Teaching Methods of Group Discussion and Lecturing in Learning Rate of Laboratory Medicine Students. Strides in Development of Medical Education 2007; 4(1): 51-6. [In Persian]
3. 3. Khorashadizadeh F. Blank Paper: Promotion of Lecture Quality. Strides Dev Med Educ 2012; 8(2): 200-3. [In Persian].
4. 4. Norozi HM, Mohsenizadeh SM, Jafary Suny H, Ebrahimzadeh S. The Effect of Teaching Uning a Blend of Collaborative and Mastery of Learning Models, on Learning of Vital Signs: An Experiment onNursing and Operation Room Students of Mashhad University of Medical Sciences. Iran J Med Educ 2011; 11(5): 544-53. [In Persian].
5. 5. Salimi T, Shahbazi L, Mojahed S, Ahmadieh M H, Dehghanpour M H. Comparing the Effects of Lecture and Work in Small Groups on Nursing Students' Skills in Calculating Medication Dosage. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7 (1): 79-84. URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-629-fa.html.
6. 6. Safari M, Yazdanpanah B, Ghafarian H R, Yazdanpanah S. Comparing the Effect of Lecture and Discussion Methods on Students Learning and Satisfaction. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (1): 59-64. [In Persian].
7. 7. Love RR. Methods for Increasing Active Medical Student Participation in their own Learning: Experience with a Single 30-hour Course for 111 Preclinical Students. J Cancer Educ 1990; 5(1): 33-6.
8. 8. Crosby J. AMEE Medical Education Guide No. 8. Learning in Small Groups. Dundee: Centre for Medical Education, University of Dundee; 1997.
9. 9. Malakouti M. Teaching in Small Groups (Group Discussion). Educ Strategy Med Sci 2010; 2(4): 183-7. [In Persian].
10. 10. Ranjbar K, Soltani F, Mousavi Nassab M, Masoudi A, Ayatollahi S A. Comparison of the Impact of Traditional and Multimedia Independent Teaching Methods on Nursing Students` Skills in Administrating Medication. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3(1): 35-43. [In Persian].
11. 11. Delaram M. Comparison of the Effect of Lecture and Group Discussion Method on the Rate of Midwifery Students' Learning in the Period of Pregnancy and Childbirth (2). Quarterly Journal of Medical Education Development, Qazvin University of Medical Sciences & Health Services 2006; 2(2): 3-7. http://www.magiran.com/ view.asp?type=pdf&id=1183067&l=fa
12. 12. Soltani S, Naderi N, Zare S. Comparison between Traditional Teaching and Small Groups Teaching Methods in Teaching Physiology Respiratory System in Medical Students: Hormozgan University of Medical Science. Hormozgan Med J 2012; 16(4): 317-24. [In Persian].
13. 13. Altermann C, Goncalves R, Lara MVS, Neves LS, Mello-Carpes PB. Observing and understanding arterial and venous circulation differences in a physiology laboratory activity. 2014. https://www.physiology.org/doi/full/10.1152/ advan.00148.2014
14. 14. Safari M, Ghahari L. Comparing the Effects of Lecture and Work in Small Groups on Learning of Head and Neck Osteology in Medical Students. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (1): 10-15. [In Persian].
15. 15. Jafari M. Comparison of Lecture and Blended Teaching Methods on Learning and Satisfaction of Medical Students in Biochemistry Course. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (7): 488-97. [In Persian].