دوره 5، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 33-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedini S, kamalzade H, javadi R. A Survey on the of Medical Graduates' Achievements in the Capabilities Approved by the General Medical Education Council of Bandar Abbas University of Medical Sciences in 2014. DSME. 2018; 5 (2) :33-47
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-177-fa.html
عابدینی سمیره، کمال زاده حسام الدین، جوادی رفعت. بررسی میزان دستیابی دانش آموختگان پزشکی سال 1392 دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس به توانمندی های مصوب شورای آموزش پزشکی عمومی . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 5 (2) :33-47

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-177-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (475 مشاهده)
مقدمه و هدف: بنا بر اهمیت نقش مهارتی و حرفه ای پزشکان، وزارت متبوع، طی سندی، حداقل توانمندیهای مورد انتظار از پزشک عمومی را ترسیم نموده است. در این پژوهش، به بررسی میزان توانمندی دانش آموختگان پزشکی عمومی در سال 92 پرداخته شده است.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی با هدف تعیین میزان توانمندیهای مورد انتظار از دانش آموختگان پزشکی انجام گرفت. تعداد شرکت کنندگان تحقیق، 49 نفر ، ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه حاوی 59 سؤال از 6 حیطه مهارتهای مصوب سومین نشست شورای آموزش پزشکی عمومی میباشد. روایی پرسشنامه با نظرخواهی از صاحبنظران آموزش پزشکی تأیید و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 8/0 بدست آمد. تحلیل اطلاعات با نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد.
یافته‌ها: بیشترین میانگین در مهارتهای بالینی و ارتباطی (3/0±2/16) و کمترین میانگین در مهارت بکارگیری فناوری سلامت (7/0±1/12) میباشد. بر اساس آزمون T-Test  بین دو جنس، بیشترین توانمندی در دانش آموختگان مرد در حیطه اخلاق و مسئولیتهای قانونی (6/0 ±17) و درفارغ التحصیلان زن در حیطه ارتقای فردی و فراگیری مادام العمر با میانگین 8/0±5/16 است.
نتیجه‌گیری: بررسی توانمندی ها در این پژوهش به روش خودارزیابی بوده و بالاترین نمره ای که دانش آموختگان در شش حیطه به خود داده اند با میانگین 2/16 و نمره سایر حیطه ها متوسط یا پایین تر از متوسط بوده است. به نظر میرسد بازنگری اساسی در روشهای آموزشی، منابع و مباحث مرتبط با یاددهی- یادگیری ضروری است.
 
متن کامل [PDF 637 kb]   (163 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۲

جدول [PDF 536 KB]  (12 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Regulation of tertiary session about medical education of Ministry of Health and Medical Education.[Persian].
2. 2. Ashoorion V,Dadgostarnia M,Esmaili A, Garakyaraghi M, Shams B and Taban H. Resident as instructor of medical university clinical skills,Proceeding of first international conference of reforms and change management in medical education and sixth national medical education conference. Shahid beheshti university of medical sciences,Tehran,2003,p26.[Persian].
3. Amiresmaili M, Nekoei Moghadam M, Moosazadeh M, Pahlavan E. Challenges of General Practice Education in Iran: A Qualitative Study. Strides Dev Med Educ. 2013; 9 (2) :118-131[Persian].
4. 4. Glicken AD, Merenstein GB. Addressing the hidden Curriculum:Understanding educator professionalism. Med Teach 2007;29(1):54 – 7.
5. Grant J. Learning Needs Assessment : Assessing the need. BMJ.2002;324(7330) :156 – 9.
6. 6. Bass EB,Fortin AH, Morrison G, Wills S,Mumford LM, Goroll AH. National Survey of Clerkship Directors in Internal Medicine on the Competencies that should be Addressed in the Medicine Core Clerkship. Am J Med. 102(6):564- 71;1997.
7. 7. Ahmadinejad Z, Ziaee V, Morravedgi A, A survey on student's satisfaction of clinical education and its related factor. Iranian Journal of medical education.2002;2:15-16[Persian].
8. 8. Alizadeh M, Yazdchi H, Mazouchian H. The Views of Interns of Tabriz University of medical sciences, Iran,Regarding Practical Education and clinical Skills Based on the Basic Minimum Competencies Statement of General Practitioners in Iran. Strides Dev Med Educ.2016,12(4):654-662[Persian].
9. 9. Abdolmaleki MR, Ashoorion V, Momeni S, Zarezadeh, Rokhzadi MZ. Effect of learning guideline in nursing students clinical education. Iranian Journal of Medical Education, 10(5);1289-97,2010[Persian].
10. 10. Karbakhsh Davari M. Dabirian S. When to Ask for a Chek-Up?An Exploratory Survey on Medical Students.2005; 4(3),155-161[Persian]
11. 11. Ghafari R, Hasanzadeh Salmasi S, Amini A, Safaiee N, Sedaghat K, Noori Asl H. Physical examination of the impact of education in empowering students of Tabriz University of Medical sciences. Iranian Journal of Medical Education,2006,5(14)[Persian].
12. 12. Zare N, Razmjoo MM, Ghaeminia M, Zeighami B, Aghamaleki Z. Effectiveness of the feedback and recalling education on quality of prescription by general practitioners in shiraz. Zahedan J Res Med Sci.2007,9(4): 255-62[Persian].
13. 13. Amini A, Barzegar M, Hatamy F. The State of Clinical Competencies of Medical Students in Performing Basic Clinical Procedures at Tabriz University of Medical sciences and Health. Iranian Journal of Medical Education, 1(4): 9-16. 2001[Persian].
14. 14. Hasanzade Salmasi S, Amini A, shaghaghi A, Hasanzade Salmasi P. Medical students points of view on clinical skill lab function in 8 month period. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :27-28[Persian]
15. 15. Zahedi M, Amirmaleki Tabrizi H. Medical Education Effectiveness from the Viewpoints of medical students of Tehran University of medical sciences. Iranian Journal of Medical Education.2008;7(2):289-298[Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.