دوره 5، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1397 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 80-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (60 مشاهده)
مقدمه و هدف: دانش‌آموختگان رشته علوم آزمایشگاهی پس از فراغت از تحصیل، با انجام روش‌های رایج آزمایشات بالینی به ارتقای سلامت جامعه خدمت خواهند کرد. برای انجام این مهم دانشجویان فوق باید دانش و مهارت لازم را در دوره کارآموزی، کسب نمایند. مشکلات مختلفی باعث کاهش کارایی کارآموزی در عرصه دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی می‌شـود. شناسایی و حل این مشکلات برای تقویت کارایی این واحد ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب مشکلات کارآموزی در عرصه دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با رویکرد کیفی انجام گرفت.
روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه با رویکرد کیفی و روش آنالیز محتوا است. در طی این پژوهش مجموعا 20 نفر از مدرسین، کارآموزان و فارغ‌التحصیلان علوم آزمایشگاهی، شامل 14 نفر زن و 6 نفر مرد به صورت مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع انتخاب و وارد مطالعه شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع‌آوری و با روش تحلیل محتوای قیاسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل یافته‌ها منجر به ظهور پنج درون‌مایه گردید که عبارت بودند از: ارزیابی سر فصل‌های کارآموزی، انتظارات از کارآموزی، انگیزه دانشجویان از حضور در کارآموزی، ارزشیابی دانشجو و مدیریت و برنامه‌ریزی کارآموزی.
نتیجه‌گیری: طرح کارآموزی در عرصه اگر چه برای هدف ارتقای مهارت و اسـتقلال دانشـجو بـرای ارایه خـدمات در بخش‌های مختلف آزمایشگاه مناسب است و دیدگاه کلی مربیان و دانشجویان نسبت به آن مثبت است، اما به نظر می‌رسد در اجرا، مشکلاتی دارد که باید مورد توجه مسؤولین قرار گیرد.
متن کامل [PDF 362 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲۳