دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 39-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده:   (1420 مشاهده)
مقدمه و هدف: توجه به موانع تحقیقات در راستای توسعه پایدار از ضروریات نظام سلامت کشور می‌باشد. این پژوهش با هدف تعیین موانع انجام تحقیقات از دیدگاه دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌باشد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه پژوهش شامل 120 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی یزد بود، که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ای حاوی 3 بخش شامل؛ اطلاعات دموگرافیک و زمینه‌ای (21 سؤال)، موانع شخصی (15 سؤال) و موانع سازمانی (19 سؤال) بود. پس از تأیید روایی و پایایی ابزار، پرسش‌نامه توسط دانشجویان تکمیل و جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های توصیفی و تحلیلی، توسط نرم‌افزار SPSS  نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌‌‌‌‌ها: میانگین سنی دانشجویان 67/1 ± 75/23 بود. میانگین نمره کسب شده موانع شخصی 58/7 ± 56/49 و نمره کسب شده موانع سازمانی 24/9 ± 21/61 بود. در حیطه موانع شخصی، عدم آشنایی کافی با اصول و روش‌های آماری، ناتوانی در تفسیر داده‌ها و ناتوانی در آنالیز داده‌ها بیشترین فراوانی را داشت. طولاتی بودن مراحل تصویب طرح‌های پژوهشی، عدم ارتباط با افراد فعال در امر پژوهش و عدم ایجاد انگیزه کافی در پژوهشگران از طریق مسؤولین مربوطه، بیشترین فراوانی را در حیطه سازمانی داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه، نشان داد که تسهیل تصویب طرح‌های پژوهشی و توانمند‌سازی دانشجویان در زمینه اصول استفاده از روش‌های آماری و برقراری ارتباط پژوهشی مؤثر در راستای کاهش موانع تحقیقات، توسط اساتید و مسؤولین دانشگاه صورت گیرد.
 
متن کامل [PDF 288 kb]   (728 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۲

فهرست منابع
1. De Oliveira NA, Luz MR, Saraiva RM, Alves LA. Student Views of Research Training Programmes in Medical Schools. Med Educ 2011; 45(7):748-55.
2. Shariatmadari M. Pathology of the Obstacles in the Way of Implementing Research among Faculty Members and Presenting Applied Strategies. (ADQ) 2011; 3(1):45-60. [In Persian]
3. Fishman BJ, Penuel WR, Allen A-R, Cheng BH, Sabelli N. Design-Based Implementation Research: an Emerging Model for Transforming the Relationship of Research and Practice. Natl Soc Stud Edu Yearbook 2013; 112(2):136-56.
4. Burgoyne LN, Oflynn S, Boylan GB. Undergraduate Medical Research: The Student Perspective. Med Educ 2010; 15(1):26-9.
5. Rashidi MR, Ghojazadeh M, Vahedi L, Sadeghi Gh, Alikhani M, Azami-Aghdash S. Challenges and Strategies for the Promotion of Research in Tabriz University of Medical Sciences, Iran: The Analysis of Stakeholders’ Views. J Anal Res Clin Med 2015; 3(4):206-18. [In Persian]
6. Siemens DR, Punnen S, Wong J, Kanji N. A Survey on the Attitudes Towards Research in Medical School. BMC Med Educ 2010; 10(4):1-7.
7. Hajsalehi E, Soltani R, Sharifirad G. Research Barriers from the Viewpoint of Faculty Members Isfahan University of Medical Sciences. J Health Syst Res 2014; 10(1):98-105. [In Persian]
8. Heidari-Soureshjani S, Mobasheri M, Drees F, Mohammadi S, Kazemi -Vardanjani AR. Study of Barriers to Preparation, Administration and Utilization of Research Findings from Viewpoints of Faculty Members and Active Experts in Research Area in Shahrekord University of Medical Sciences. J Shahrekord Univ Med Sci 2016; 18(2):72-81. [In Persian]
9. Soleimani H, Soleimani H, Salehfar D. Factors Influencing the Reluctance of Accounting Graduate Students the Research. J Account Res 2014; 4(13):97-116. [In Persian]
10. Griffin MF, Hindocha S. Publication Practices of Medical Students at British Medical Schools: Experience, Attitudes and Barriers to Publish. JOU Medical Teacher 2011; 33(1):1-8.
11. Ejaz K, Shamim MS, Hussain SA. Involvement of Medical Students and Fresh Medical Graduates of Karachi, Pakistan in Research. J Pak Med Assoc 2011; 61(2):115-20.
12. Orujlu S, Hemmati Maslak Pak M, Khaje Ali N. Barriers of Research Utilization in Practice by Nurses of Urmia University of Medical Sciences. J Urmia Nur Midwifery Fac 2014; 12(1):33-43. [In Persian]
13. Sotodeh Asl N , Ghorbani R, Rashidy-Pour A. Viewpoints of Faculty Members of Semnan University of Medical Sciences about Research Barriers. Koomesh 2014; 16(1):1-7. [In Persian]
14. Hoseny Shavoun A, Jahed HA. The Viewpoint of Faculty Members on Research Obstacles at Tabriz University. J Sci Tech Policy 2012; 4(4):49-95. [In Persian]
15. Sereshty M, Kazemian A, Daris F. Research Barriers from the Viewpoint of Faculty Member and Employees of Shahrekord University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2010, 3(2): 51-7. [In Persian]