دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 27-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (1391 مشاهده)
مقدمه و هدف: سازمانی که از دانش برخوردار باشد، با چالش‌های موجود بهتر برخورد می‌کند و در عرصه رقابت موفق‌تر عمل نماید. در این تحقیق به بررسی رابطه مدیریت دانش و خلاقیت پرداخته می‌شود.
روش‌‌ها: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایلام تشکیل می‌دهند، حجم نمونه با استفاده از فرمول Cochran، 187 نفر به دست آمد. برای جمع‌آوری اطلاعات از سه پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک پاسخ‌دهندگان، مدیریت دانش Lavson و خلاقیت Dorabjee و همکاران استفاده شد. روایی پرسش‌نامه توسط خبرگان و ثبات درونی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد.
یافته‌ها: میانگین نمرات مدیریت دانش برای پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی 17/3 از 5 و میانگین نمرات خلاقیت 98/2 از 5 به دست آمد که نشان می‌دهد پرستاران شاغل در بیمارستان‌های علوم پزشکی دارای سطح خلاقیت و مدیریت دانش متوسطی هستند. نتایج آزمون Pearson نشان داد بین مدیریت دانش و مؤلفه‌هایش با خلاقیت پرستاران رابطه مستقیم و معنی‌دار و جود دارد هم‌چنین بین مؤلفه‌های مدیریت دانش، کاربرد دانش بیشترین همبستگی را با خلاقیت پرستاران داشت.
نتیجه‌گیری: پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایلام، می‌توانند مدیریت دانش را به عنوان یک راهبرد آگاهانه در شناسایی دانش، ارزیابی، سازماندهی، ذخیره‌سازی و کاربرد آن به منظور افزایش خلاقیت در دانشگاه به کار گیرند.
 
متن کامل [PDF 266 kb]   (587 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۲