دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 27-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omidi N, Omidi M R. Surveying the Relationship between Knowledge Management and Creativity among Nurses Working In Hospitals of Ilam University of Medical Sciences. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 2017; 4 (2) :27-38
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-161-fa.html
امیدی نبی، امیدی محمدرضا. رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت در بین پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایلام. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 1396; 4 (2) :27-38

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-161-fa.html


چکیده:   (1460 مشاهده)
مقدمه و هدف: سازمانی که از دانش برخوردار باشد، با چالش‌های موجود بهتر برخورد می‌کند و در عرصه رقابت موفق‌تر عمل نماید. در این تحقیق به بررسی رابطه مدیریت دانش و خلاقیت پرداخته می‌شود.
روش‌‌ها: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایلام تشکیل می‌دهند، حجم نمونه با استفاده از فرمول Cochran، 187 نفر به دست آمد. برای جمع‌آوری اطلاعات از سه پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک پاسخ‌دهندگان، مدیریت دانش Lavson و خلاقیت Dorabjee و همکاران استفاده شد. روایی پرسش‌نامه توسط خبرگان و ثبات درونی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد.
یافته‌ها: میانگین نمرات مدیریت دانش برای پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی 17/3 از 5 و میانگین نمرات خلاقیت 98/2 از 5 به دست آمد که نشان می‌دهد پرستاران شاغل در بیمارستان‌های علوم پزشکی دارای سطح خلاقیت و مدیریت دانش متوسطی هستند. نتایج آزمون Pearson نشان داد بین مدیریت دانش و مؤلفه‌هایش با خلاقیت پرستاران رابطه مستقیم و معنی‌دار و جود دارد هم‌چنین بین مؤلفه‌های مدیریت دانش، کاربرد دانش بیشترین همبستگی را با خلاقیت پرستاران داشت.
نتیجه‌گیری: پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایلام، می‌توانند مدیریت دانش را به عنوان یک راهبرد آگاهانه در شناسایی دانش، ارزیابی، سازماندهی، ذخیره‌سازی و کاربرد آن به منظور افزایش خلاقیت در دانشگاه به کار گیرند.
 
متن کامل [PDF 266 kb]   (607 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۲

جداول [PDF 71 KB]  (42 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.