دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 50-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی فسا، فارس
چکیده:   (1523 مشاهده)
مقدمه و هدف: دانشگاه یک موقعیت آموزش رسمی است و فراگیران برای این‌که در این موقعیت موفق شوند، باید یادگیری مؤثر داشته باشند. از دیدگاه آموزشی، انگیزه تحصیلی، ساختاری چندوجهی است که با یادگیری و پیشرفت تحصیلی مرتبط است. هم‌چنین بین وضعیت انگیزش تحصیلی دانشجویان با رفتارهای پر خطر بهداشتی، رابطه معنی‌داری وجود دارد. بر این اساس، بر آن شدیم تا به بررسی وضعیت انگیزه تحصیلی و برخی عوامل مرتبط در دانشجویان بپردازیم.
روش‌‌ها: مطالعه مقطعی- تحلیلی حاضر به بررسی انگیزه تحصیلی و برخی عوامل مرتبط در دانشجویان دانشکده‌های بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز پراخته است. 260 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مقیاس انگیزش تحصیلی AMS می‌باشد. داده‌های گردآوری شده به نرم‌افزار SPSS نسخه 19 وارد و با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی، آزمون t-test، آنالیز واریانس و همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین نمره انگیزش تحصیلی افراد شرکت‌کننده در پژوهش (84/0 ± 31/4)، میانگین نمره انگیزش درونی (07/1 ± 33/4)، انگیزش بیرونی (1 ± 78/4) و بی‌انگیزشی (47/1 ± 83/2) بود. در این مطالعه، تنها بین انگیزش بیرونی در حیطه‌های تنظیم بیرونی و همسان کردن با وضعیت تأهل و رشته بهداشت عمومی ارتباط معنی‌داری مشاهده شد (05/0 Pvalue <).
نتیجه‌گیری: با وجود انگیزش تحصیلی بالاتر از حد متوسط در کلیه حیطه‌ها در این مطالعه، ضروری است مطالعات گسترده‌تری در زمینه شناسایی عوامل مرتبط با انگیزه تحصیلی دانشجویان صورت پذیرد تا بتوان از این طریق موجبات رشد و شکوفایی هرچه بیشتر آنان را فراهم نمود.
 
متن کامل [PDF 298 kb]   (1292 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۲

فهرست منابع
1. 1. Firouznia S, Yousefi A, Ghassemi G. The Relationship between Academic Motivation and Academic Achievement in Medical Students of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9(1):79-84. [In Persian]
2. 2. Glavr J. Educational Psychology Principles and its Application. Hoorakhsh: Academic Publication Center; 2007.
3. 3. Nabavi SJ, Asgarian M. Influential Factor on Learning among Students of Azad University. Medical Sciences 2004; 14(1):41-8. [In Persian]
4. 4. Latifabadi H. Educational Psychology. Tehran: Neil; 2007. [In Persian]
5. 5. Rouhi G, Hoseini SA, Badeleh MT, Rahmani H. Educational Motivation and its Relationship with some Factors among the Students of Golestan University of Medical Sciences. Strides Dev Med Educ 2008; 4(2):77-83. [In Persian]
6. 6. Tamannaifar MR, Gandomi Z. Correlation between Achievement Motivation and Academic Achievement in University Students. Educ Strategy Med Sci 2011; 4(1):15-19. [In Persian]
7. 7. Pintrich P, Shonk D. Motivation in Education. Tehran: Elm; 2007.
8. 8. Clark MH, Schroth CA. Examining Relationships between Academic Motivation and Personality among College Students. Learn Individ Differ 2010; 20:19-24.
9. 9. Biyaban gard S. Motivation in the Classroom. Tehran.School Publishing; 1992. [In Persian]
10. 10. Seyf A. Educational Psychology (Psychology of Learning in Education). Karaj: Ministry of Health; 1996. [In Persian]
11. 11. Mazloomy S, Ehrampoush M, Servat F, Askarshahi M. Assessment of Academic Motivation and its Relationship with Health-Risk Behaviors in Male Students of Yazd University. JSSU 2010; 18(3) :184-90. [In Persian]
12. 12. Shahraray M, Farzad V, Bagheri N. Investigation Psychometric Academic Motivation Scale among High School Students in Tehran. Daneshvar 2004; 10(1):11-24. [In Persian]
13. . Bohrani, M. Study of Secondary Students' Motivation in Fars Province and Factors Associated with it, Journal of Humanities and Social Sciences 2005; 4:104-115. [In Persian]
14. Ramazani AA. Hedayati SP. Faraji O. Khamsaii M. Heydari mokarrar M. Survey of Educational Motivation and Its Related Factors in Zabol University of Medical Sciences Students in 2009. Quarterly Journal of Rostamineh 2011; 2(3):11-9. [In Persian]
15. Izadi S, jouibari L, Behnampour N, Taghavi A, Beigi F. The Relationship between Academic Motivation and Its Related Factors in Golestan University of Medical Sciences Students. Development Strategies in Meedical Education Journal 2015; 1(2):48-54. [In Persian]