دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 15-26 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (329 مشاهده)

مقدمه و هدف: دانشجویان مبتلابه اختلال کمبود توجه و بیش فعالی همواره از مشکلات زیادی رنج می‌برند که این امر در دوران تحصیلات دانشجویی بر روی عوامل زیادی ازجمله عادت‌های مطالعه و قدرت تحمل ابهام نیز اثرگذار است. این پژوهش، باهدف بررسی رابطه عادت‌های مطالعه و قدرت تحمل ابهام با بیش فعالی دانشجویان انجام‌شده است.
روش‌ ها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد که درسال 1394 به روش نمونه‌گیری در دسترس بر روی 250 دانشجو مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گرگان انجام شد. ابزارهای مورداستفاده در پژوهش عبارتند از: آزمون سنجش تحمل ابهام مک لین، مقیاس خود گزارشی اختلال بیش فعالی و کم‌توجهی بزرگسالان (ASRS-V1.1). پرسشنامه عادت‌های مطالعه PSSHI بود. داده‌های پژوهش پس از اجرا توسط آزمودنی‌های موردمطالعه، نمره گزاری و تفسیر، و سپس توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 23 و با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: بر طبق نتایج این مطالعه میانگین عادت‌های مطالعه 2/45(9/8) از 90(حداکثر نمره) می‌باشد.4/4 درصد دانشجویان عادات مطالعه نامطلوب،3/88 درصد عادات مطالعه نسبتاً مطلوب و 6/5 درصد عادات مطالعه مطلوب داشتند. بین عادت‌های مطالعه با بیش فعالی دانشجویان (199/.( Pvalue = و همچنین بین تحمل ابهام با بیش فعالی دانشجویان (151/.=Pvalue)رابطه معنادار نمی‌باشد.
نتیجه‌گیری: بین عادت‌های مطالعه و تحمل ابهام با بیش فعالی رابطه معنی‌داری وجود ندارد.
کلیدواژه‌ها:

متن کامل [PDF 730 kb]   (168 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۲