دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 15-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (1389 مشاهده)
مقدمه و هدف: دانشجویان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی همواره از مشکلات زیادی رنج می‌برند که این امر در دوران تحصیلات دانشجویی بر روی عوامل زیادی ازجمله عادت‌های مطالعه و قدرت تحمل ابهام نیز اثرگذار است. این پژوهش، با هدف بررسی رابطه عادت‌های مطالعه و قدرت تحمل ابهام با بیش‌فعالی دانشجویان انجام‌شده است.
روش‌ ها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد که درسال 1394 به روش نمونه‌گیری در دسترس بر روی 250 دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد گرگان انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش عبارت هستند از: آزمون سنجش تحمل ابهام مک‌لین، مقیاس خودگزارشی اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی بزرگسالان (Adult ADHD Self- Report Scale -V1.1). پرسش‌نامه عادت‌های مطالعه (Palsane & Sharma Study Habit Inventory) بود. داده‌های پژوهش پس از اجرا توسط آزمودنی‌های مورد مطالعه، نمره گزاری و تفسیر و سپس توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 23 و با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: بر طبق نتایج این مطالعه میانگین عادت‌های مطالعه 2/45 (9/8) از 90 (حداکثر نمره) می‌باشد.4/4 درصد دانشجویان عادات مطالعه نامطلوب،3/88 درصد عادات مطالعه نسبتاً مطلوب و 6/5 درصد عادات مطالعه مطلوب داشتند. بین عادت‌های مطالعه با بیش‌فعالی دانشجویان (199/0 (Pvalue = و هم‌چنین بین تحمل ابهام با بیش‌فعالی دانشجویان (151/0 = Pvalue) رابطه معنی‌دار نمی‌باشد.
نتیجه‌گیری: بین عادت‌های مطالعه و تحمل ابهام با بیش‌فعالی رابطه معنی‌داری وجود ندارد.
 
متن کامل [PDF 310 kb]   (904 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۲