دوره 3، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 54-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (5232 مشاهده)

چکیده

مقدمه و هدف:  دانشجویان آموزش پزشکی اکثرا" با عدم توانایی بیان دانش حرفه‌ای خود در محافل بین المللی مواجه می‌شوند که متاسفانه توانایی علمی ایشان را زیر سوال می‌برد. این مطالعه با هدف جمع‌بندی و توصیه عواملی که تاثیر مثبت بر آموزش و یادگیری زبان تخصصی پزشکی دارند, انجام شده است.

روش ها:ر: این مقاله از نوع مروری بوده است. کلید واژه‌های موانع زبانی, آموزش زبان انگلیسی,آموزش پزشکی و زبان تخصصی پزشکی در پایگاههای اطلاعاتیPubmed, Scopus, Google Scholar, Science direct, SID, Magiran مورد جستجو قرار گرفتند. از میان مقالات مربوط به ده سال اخیر, 60 مقاله استخراج شد که پس از حذف مواردی که بصورت چکیده یا یادداشت به سردبیر بودند, 47 مقاله کاملا" مرتبط مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند و در نهایت به 29 مورد از آنها استناد شد.

یافته ها: یافته‌ها بیانگر این نکته بودند که عوامل متعددی بطور مستقیم یا غیر مستقیم در آموزش و یادگیری زبان تخصصی پزشکی مؤثر هستند, از جمله غلبه بر موانع زبانی, بازبینی دوره‌های آموزشی, برگزاری دوره‌های فوق برنامه آموزشی و ... برای دانشجویان و مدرسین, انتخاب منابع آموزشی مناسب پس از ارزیابی دقیق و مهمتر از همه ایجاد تغییرات محیط آموزشی با توجه به نیازسنجی‌های انجام شده از دانشجویان.

نتیجه‌گیری: از یافته‌های این مطالعه چنین نتیجه‌گیری می‌شود که مدرسین زبان تخصصی, تدوین‌کنندگان کتب درسی و متصدیان امور آموزشی می‌توانند با در نظر گرفتن و غلبه بر عوامل تاثیرگزار بر آموزش زبان تخصصی پزشکی سطح کیفی آموزش و یادگیری این فن را ارتقا بخشند.

متن کامل [PDF 213 kb]   (4305 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/25 | پذیرش: 1395/8/12 | انتشار: 1396/1/21

فهرست منابع
1. Faraj BMA. English for medical education in EFL context. Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes. 2015;3(1):121-48.
2. Milosavljević N. Interrelationship between learning English language and students medical education. Srpski arhiv za celokupno lekarstvo. 2008;1366(7-8):441.
3. Milosavljevic N, Bakic M. The Cohesive Role Of Foreign Language In Students Adoption Of Medical Knowledge-Conjunction Of Classical Learning And Web-Based Learning. Nursing. 2008;4:0.9.
4. Milosavljević N, Vuletić A, Jovković L. Learning medical English: A prerequisite for successful academic and professional education. Srpski arhiv za celokupno lekarstvo 2015;143(3-4):237-40.
5. Quan K, Lynch J. The high costs of language barriers in medical malpractice. Berkeley: National Health Law Program, University of California. 2010.
6. Crawford T, Candlin S. A literature review of the language needs of nursing students who have English as a second/other language and the effectiveness of English language support programmes. Nurse education in practice 2013;13(3):181-5.
7. Heming TA, Nandagopal S. Comparative difficulties with non-scientific general vocabulary and scientific/medical terminology in English as a second language (ESL) medical students. Sultan Qaboos University medical journal 2012;12(4):485.
8. Wulff HR. The language of medicine. Journal of the Royal Society of Medicine. 2004;97(4):187-8.
9. Al-Rukban MO, Munshi FM, Abdulghani HM, Al-Hoqail I. The ability of the pre-admission criteria to predict performance in a Saudi medical school. Saudi medical journal 2010;31(5):560-4.
10. Koch J, Salamonson Y, Andrew Sh, Dunncliff K. Value of web-based learning activities for nursing students who speak English as a second language. Journal of Nursing Education 2011;50(7):373.
11. Kazem B, Fatemeh H. Evaluation of an EAP Textbook: English for the Students of Dentistry. 2014.
12. Ghalandari S, Talebinejad MR. Medical ESP textbook evaluation in Shiraz medical college. Education Research Journal 2012;2(1):20-9.[In Persian]
13. Al-Ahdal AAM. English for Medical Students of Hodeidah University, Yemen: A Pre-Sessional Course. Language in India 2010;10(10):180-377.
14. Miri HR, Piroozan A, akbar Hesam A, Naderi N, Rezaei P, Abbas I. Determining the level of test anxiety and some of its contributing factors among the freshmen students. Life Science Journal. 2013;10(9s):149-55.
15. Sabbour S, Dewedar S, Kandil S. Language barriers in medical education and attitudes towards Arabization of medicine: student and staff perspectives. 2010.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.