دوره 3، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 65-75 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (518 مشاهده)

چکیده

مقدمه و هدف: ارزیابی درونی بعنوان فرآیندی سیستماتیک جهت ارتقاء کیفیت آموزشی و پژوهشی برای دانشگاهها یک ضرورت محسوب می‌شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود ارزیابی درونی در گروه‌های آموزشی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد.

روش ها: این پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی در گروه‌های آموزشی علوم پایه دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1394 به انجام رسیداست. ابتدا داده‌ها از طریق چک لیستها  و پرسشنامه‌ها جمع‌آوری شده و وضعیت دانشکده‌ها در رابطه با استانداردهای هشت گانه تعیین شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS با تاکید بر آمارهای توصیفی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها: نتایج نشان داد که از مجموع 100% امتیاز، دانشکده پزشکی با کسب امتیاز 56% در وضعیت نسبتاً مطلوب، دانشکده داروسازی با کسب امتیاز70% ، در وضعیت نسبتاً مطلوب، دانشکده دندانپزشکی با کسب امتیاز 48% در وضعیت نامطلوب، دانشکده پرستاری- مامایی ساری با کسب امتیاز59% در وضعیت نسبتاً مطلوب، دانشکده بهداشت با کسب امتیاز64% در وضعیت نسبتاً مطلوب و دانشکده پیراپزشکی ساری با کسب امتیاز 55% در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار داشتند.

نتیجه‌گیری: با توجه به امتیازات کلی حاصل از ارزیابی درونی انجام شده توسط گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها، پیشنهاد می‌شود که برای بهبود کیفیت آموزش، کلیه گروه‌های آموزشی اقدام به تدوین و تصریح اهداف استراتژیک و برنامه عملیاتی متناسب با نیازهای گروه نمایند.

متن کامل [PDF 994 kb]   (254 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۱