دوره 3، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 25-37 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (634 مشاهده)

چکیده

مقدمه و هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین بررسی رفتار نامحترمانه در محیط‌های آموزشی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد در سال 1395 انجام شد.

روش‌ها‌: در این مطالعه توصیفی مقطعی با استفاده از پرسشنامه، 20 نفر از اساتید و 150 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد در سه رشته پرستاری، اتاق عمل و مامایی بر اساس نمونه گیری آسان به سوالات مربوط به رفتارهای نامحترمانه (برهم زننده و تهدید کننده) پاسخ دادند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های رفتارهای نامحترمانه کلارک و اطلاعات فردی جمع‌آوری و به شکل میانگین، انحراف معیار، درصد و فراوانی و آزمون های تحلیلی مانند اسپیرمن، کای دو و فی گزارش شد.

یافته‌ها: میانگین سنی پنجاه شرکت کننه از هر رشته تحصیلی 22/06±4/54 بود. از هر 20 استاد شرکت کننده در مطالعه 90% زن با متوسط سنی 43/43±9/38 سال بود. از نظر اساتید و دانشجویان شیوع رفتار نامحترمانه در محیط‌های آموزشی در حد متوسط بوده ولی اساتید معتقد بودند که دانشجویان کمی بیشتر از اساتید(40درصد در مقابل 60 درصد) در بروز آن دخالت داشتند این در حالی است که از نظر دانشجویان هر دو گروه به یک اندازه در بروز رفتارهای نامحترمانه در محیط‌های آموزشی نقش دارند.

نتیجه‌گیری: اگرچه در این مطالعه فراوانی و شدت رفتارهای نامحترمانه از سوی دانشجویان و اساتید قابل توجه نبوده است، اما به دلیل اثرات مخرب چنین رفتارهایی در محیط‌های آموزشی اتخاذ راهکارهایی برای ایجاد محیط‌های یادگیری و یاددهی مناسب کاملاً ضروری می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: رفتار نامحترمانه، دانشجو، استاد
متن کامل [PDF 2986 kb]   (327 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۱