دوره 4، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 4-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (350 مشاهده)

مقدمه و هدف: امروزه اندیشمندان، هدف نهایی مراکز آموزش عالی را مهارت تفکر انتقادی معرفی نموده­اند. رکن اصلی پرورش این مهارت، آموزش آن است. از این­رو مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی فسا بین سال­های مختلف تحصیل انجام گرفت.

روش‌ها: این مطالعه در سال 1393 روی 150 دانشجوی درحال تحصیل در ترمهای مختلف تحصیلی رشته­های مقطع کارشناسی انجام شد. ابزار مورد استفاده، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیای فرم ب (حاوی 34 سؤال) بود. داده ها با نرم افزار SPSS و آزمونهای تی تست و آنالیز واریانس یک­طرفه تحلیل شد.

یافته‌ها: میانگین نمره کل تفکر انتقادی 7/2±35/11 بود. نمره کل و نمره تمامی حیطه های تفکر انتقادی در دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود (05/0 P Value). اما در مقایسه میانگین نمرات بین دانشجویان سال­های مختلف تحصیلی و رشته­های مختلف تحصیلی اختلاف معناداری مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: میانگین نمرات از  نصف نمره قابل کسب از پرسشنامه (نمره 17) پایین­تر بوده و در طی سال­های تحصیل بهبودی نداشته است، پس با توجه به ضرورت پرورش مهارت­های تفکر انتقادی در دانشجویان علوم پزشکی، بازنگری برنامه­های آموزشی موجود و طراحی روش­های مناسب آموزش تفکر انتقادی در طول دوره تحصیل دانشجویان ضروری است.

واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، دانشجو، علوم پزشکی، فسا
متن کامل [PDF 1006 kb]   (146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۱