دوره 3، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 83-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده:   (4705 مشاهده)

چکیده

مقدمه و هدف: از وظایف یک عضو هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی، تحقیق و پژوهش است. در عمل مشاهده می‌گردد بیشتر اساتید به سمت کارهای پژوهشی رشته تخصصی خود گرایش دارند و کمتر به سمت تحقیقات در حوزه آموزش، که خود از وظایف اصلی یک استاد محسوب می‌شود، علاقه‌مند هستند. بر این اساس این مطالعه، به بررسی عوامل ساختاری و مدیریتی موثر بر افزایش انجام پژوهش‌های آموزشی پرداخت.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی است. جامعه هدف تمام اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که نمونه مورد بررسی 100نفر تعیین و به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته 19 ماده ای که دارای 2 خرده مقیاس بود، استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه به تائید افراد صاحب نظر رسید و پایایی بر اساس شیوه آلفای کرونباخ 81% بدست آمد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی) و آمار استنباطی (t تک نمونه ای ، t مستقل و تحلیل واریانس) در سطح معنی‌داری 05/0 استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که به ترتیب عامل ساختاری دانشگاه(42/1±24/4) و عامل مدیریتی دانشگاه (835/0±89/3) با افزایش انجام طرح‌های تحقیقاتی پژوهش در آموزش ارتباط دارد. همچنین نقش هر کدام از عوامل موثر بر تقویت پژوهشی در بین اساتید بر اساس جنس متفاوت بود (PValue<0/05).

نتیجه‌گیری: انجام اصلاحات ساختاری و مدیریتی، همچنین تغییر در سیاست‌های پژوهشی دانشگاه می‌‌تواند افزایش تحقیقات پژوهش در آموزش را در پی داشته باشد.

متن کامل [PDF 281 kb]   (2057 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/31 | پذیرش: 1395/8/23 | انتشار: 1396/1/21

فهرست منابع
1. 1. Kebriyae A, Roudbari M, Rakhshaninejad M, RezaMirlotfi P. University of Medical Sciences assessment of the quality of educational services provided for them. Physician East 2004; 7 (2): 139-46. [In Persian]
2. 2. Montazer G A. Tehran, Iran: National Research Institute fo Science Policy; 2008. [In Persian]
3. 3. Behzadi H, Davarpanah MR. Factors infloencing postgrauate students' research experiences in Ferdosi Mashhad University. Psychology and Education Studies 2009 ; 10(2):228-50. [In Persian]
4. 4. YamaniDoziSorkhabi M, AminMozaffari F. Factors affecting graduate students research experiences martyr Beheshti University. University of Psychology and Education Studies2009; 10(1): 100-84. [In Persian]
5. 5. Omani A .Analysis of factors affecting the participation of faculty members in research activities and the obstacles (Case Study: College of Agriculture and Water Sciences, Islamic Azad University, Branch unit). Research, Agricultural extension and education 2011; 4 (2): 83-70. [In Persian]
6. 6. Mizani M, Khabiri M. Sajjadi N. The ability of graduate students in physical education and quality teachers tips on writing a thesis. Journal of Research and Planning in Higher Education.2011; (61): 134-111. [persian]
7. 7. Marufi Y, Kiamanesh A, Mehrmohammadi M, AliAsgari M. Teaching Quality Evaluation in Higher Education: check out some comment. Journal of Curriculum Studies 2007; 1 (5): 81-112. [In Persian]
8. 8. Shabaniwerki B, Gholizdeh H. The quality of teaching at the University. Research and Planning in Higher Education 2008; 9 (2): 62-47. [In Persian]
9. 9. Jenkins A. The relationship between teaching and research: where does geography stand and deliver? Journal of Geography in higher education 2000; 24(3): 325-51.
10. 10. Amini A. A study of research activities in skills learning, and strategies for developing these activities in view of teachers and tutors at vocational schools in Isfahan Province 2013;1(2).64-76. [In Persian]
11. 11. Zolfi Gol MA. From science development to wealth production. Rahyaft Scientific Research Policy Quarterly 2004; 33(14) 16-23. [In Persian]
12. 12. Azizi N. A study of procedures to improve research performance of scientific staff members of humanities. Rahborde Farhang 2013; 21(1)7-34. [In Persian]
13. 13. Sereshti M., Kazemian A., Daris F.. Research barriers from the viewpoint of faculty members and employees of Shahrekord University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2010; 3 (2) :51-7. [In Persian]
14. 14. Khazaee L. Investigating the factors in strengthening the management incentive Vocational Education Khorasan Razavi and South Khorasan. [Thesis]. Khorasan Razavi: Islamic Azad University, Science and Research Branch of Nishapur;2015. [In Persian]
15. 15. Pezeshkirad F, Chizari M. Study of factors influencing participation in research and development activities Lm. Research and Planning in Higher Education Quarterly 2007;4(42)107-93. [In Persian]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.