دوره 2، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 26-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهیدچمران اهواز
چکیده:   (2391 مشاهده)

مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده و خود کارآمدی تحصیلی با سازگاری اجتماعی بود. پژوهش از نوع همبستگی و پیش‌بینی هست.

روش ها: جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بودند که از بین آن‌ها 200 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های حمایت اجتماعی ادراک‌شده (MSPSS)، پرسشنامه خود کارآمدی تحصیلی توسط پاتریک، هیکس و رایان، پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل جمع‌آوری و با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون به کمک نرم‌افزار آماری SPSS 19 مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده و خود کارآمدی با سازگاری اجتماعی رابطه‌ای معنی‌دار وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون به روش ورود همزمان نشان داد که متغیرهای پیش‌بینی، 34 درصد از سازگاری اجتماعی را تبیین می‌کنند.

نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این مطالعه، حمایت اجتماعی حمایت‌های کسب‌شده توسط فرد، سبب ارتقای سلامت روان و سازگاری اجتماعی دانشجویان می‌شود.

متن کامل [PDF 846 kb]   (3799 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۵

فهرست منابع
1. Bahramgiri, F. Effects of problem-solving skills training on improvement of social skills of students with mild retardation: MA thesis: Tarbiat Moalem University. 2001:12-45 [Persian].
2. Rostami S, Ahmadnia SH. The contribution of the components of perceived social support in predicting social adjustment of female high school students Javanrood. Journal of Social Research. 2012; 4(11): 129-147. [Persian]
3. Clara IP, Cox BJ, Enns MW, Murray LT, Torgruudic LJ. Confirmatory factor analysis of the multidimensional scale of perceived social support in clinically distressed and student sample. Journal o¬f Personality Assessment. 2003;¬81(3)¬:265–70.
4. Tajalli P, sobhi A, Ganbaripanahah A. The relationship between daily hassles and social support on mental health of university students. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2010; 5:99–103. [Persian]
5. Bird GW, Harris R.L. A Comparison of Role Strain and Coping Strategies by Gender and family structure among adolesces, journal of early adolescentce. 1990; 100: 141-158.
6. Gülaçt F. The effect of perceived social support on subjective well-being. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2010; 2:3844–49.
7. Clara IP, Cox BJ, Enns MW, Murray LT, Torgruudic LJ. Confirmatory factor analysis of the multidimensional scale of perceived social support in clinically distressed and student sample. Journal o¬f Personality Assessment. 2003;¬81(3)¬:265–70.
8. Bruwer B, Emsley R, Kidd M, Lochner C, Seedat S. Psychometric properties of the Multidimensional Scale of Perceived Social Support in youth. Comprehensive Psychiatry. 2008; 49: 195–201.
9. Rostami S, Ahmadnia SH. The contribution of the components of perceived social support in predicting social adjustment of female high school students Javanrood. Journal of Social Research. 2012; 4(11): 129-147. [Persian]
10. Snyder CR, Lopez SH. Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press: 2002.
11. Linenbrink EA, Pintrich PR. The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading and Writing Quarterly. 2003; 19: 119-137.
12. Boroumand R, sheykhi Fini AA. Predicting academic performance of math lesson through motivational beliefs (self-efficacy, internal valuing, and test anxiety). Educational Psychological Studies of Hormozgan University. 2011; 6 (10): 19-34. [Persian]
13. Paris SG, Newman RS. Developmental aspects of self-regulated learning. Educational Psychologists. 1990; 25(1): 87-102.
14. Sakiz G. Does perceived teacher affective support matter for middle school students in mathematics classrooms? Journal of School Psychology. 2007; 50: 235-255.
15. Bandura A. Self efficacy in changing societies. New York: Cambridge university press: 1995.