دوره 2، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 25-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noraddin S, Abedini S, Mohseni S. The effect of education on knowledge of high school female’s students of Sirik about iron deficiency anemia. DSME 2015; 2 (1) :20-25
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-105-fa.html
نورالدین شهلا، عابدینی صدیقه، محسنی شکر الله. تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی دختران دبیرستانی شهر سیریک در خصوص کم خونی فقرآهن. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1394; 2 (1) :20-25

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-105-fa.html


دانشکاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (4819 مشاهده)

مقدمه و هدف: فقر آهن شایع‌ترین مشکل تغذیه‌ای در جهان و یکی از عمده‌ترین علل کم‌خونی، به خصوص در دختران است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی دختران دبیرستانی شهر سیریک در خصوص کم‌خونی فقر آهن انجام شد.

روش ها: این مطالعه از نوع مداخله‌ای و نیمه تجربی است. نمونه‌های مورد پژوهش، 190 دانش‌آموز دختر مقطع اول تا سوم دبیرستان شهر سیریک بودند که به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار داده شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای محقق ساخته، شامل دو بخش سوالات دموگرافیک و سوالات سنجش آگاهی بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. سپس برنامه آموزشی برای گروه مداخله انجام گردید و پس از گذشت 2 ماه مجدداً همان پرسشنامه به شرکت‌کنندگان داده شد تا تکمیل نمایند. اطلاعات گردآوری‌شده توسط نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های t-test, Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: میانگین سن شرکت‌کنندگان 2/1±25/16 سال بود. میانگین نمره آگاهی دو گروه مداخله و کنترل قبل از آموزش تفاوت معنی‌داری نداشت، اما پس از آموزش میانگین نمره آگاهی در گروه مداخله به صورت معنی‌داری بالاتر از گروه کنترل بود (05/0P<).

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه بیانگر تأثیر آموزش بر میزان آگاهی دانش‌آموزان در زمینه کم‌خونی فقر آهن بود. لذا پیشنهاد می‌گردد برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان دختر در تمامی سطح تحصیلی به اجرا درآید.

متن کامل [PDF 773 kb]   (2165 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/11/18 | پذیرش: 1394/2/2 | انتشار: 1395/5/25

فهرست منابع
1. hahalvand f, Ghazanfari Z, Gholami Parizad E, Pournajaf AH, Ranjbar E. Assessing Knowledge Attitude and Practice of Ilam Girl High School Students Towards Iron Deficiency Anemia 2013. journal of ilam university of medical sciences. 2015;23(4):209-16.
2. Hazavehei SMM, Jalili Z, Heydarnia A, Faghihzadeh S. Application of the PRECEDE model for controlling iron-deficiency anemia among children aged 1-5, Kerman, Iran. Global Health Promotion. 2006;13(3):173.
3. Jackson R, Al-Mousa Z. Iron deficiency is a more important cause of anemia than hemoglobinopathies in Kuwaiti adolescent girls. The Journal of nutrition. 2000;130(5):1212-6.
4. Bhanushali MM, Shirode AR, Joshi YM, Kadam VJ. An intervention on iron deficiency anaemia and change in dietary behavior among adolescent girls. International journal of pharmacy and pharmaceutical sciences. 2011;3(1):40-2.
5. Shanazi H, Isfahani Tabar M, Azarbin S, Hasanzadeh A, Charkazi A, Moodi M. Impact of education on PRECEDE model on knowledge,attitude and behavior of grade two guidace school regarding iron deficiency anemia (IDA) in Isfahan, Iran. Health system research 2012;8(5):773-81.
6. Hosseini M, Shojaeizadeh D, Chaleshgar M, Pishva H. A study of educational intervention on knowledge, attitude, practice about iron deficiency anemia in female adolescent students. Journal of Gorgan University of Medical Sciences. 2006;8(3):37-42.
7. Pasricha S, Flecknoe-Brown SC, Allen K, Gibson PR, McMahon LP, Olynyk JK, et al. Diagnosis and management of iron deficiency anaemia: a clinical update. Med J Aust. 2010;193(9):525-32.
8. Mansourian M, Qorbani M, Rahimzadeh Bazraki H, Charkazi A, Asayesh H, Rezapoor A. Effect of nutritional education based on HBM model on anemia in Golestan girl guidance school students. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2013;1(2):51-6.
9. Falahi E, Rashidi M, Ebrahimzadeh F, Karbasi S, Shokrollahi N. Effect of nutritional education on iron-deficiency anemia in high schools girls. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences. 2010;12(1):37-45.
10. Kurniawan YAI, Muslimatun S, Achadi EL, Sastroamidjojo S. Anaemia and iron deficiency anaemia among young adolescent girls from the peri urban coastal area of Indonesia. Asia Pacific journal of clinical nutrition. 2006;15: (3)350.
11. Jafari F, Kholdi N, Karimi A. Effectiveness of an educational program on mothers’ knowledge about iron deficiency anemia. koomesh. 2012;13(4):419-29.
12. Eftekhari M, Mozaffari-Khosravi H, Shidfar F. The relationship between BMI and iron status in iron-deficient adolescent Iranian girls. Public health nutrition. 2009;12(12):2377-81.
13. Shakerinejad GA, Keykhaee B, Lorizadeh M, Jarvandi F, Tavakoli E, Hajinajaf S. The effect of nutrition education on knowledge, attitude and practice of high school females about iron-deficiency. 2015;23(4):209-16..
14. Shakouri S, Sharifirad G, Golshiri P, Hassanzadeh A, Shakouri M. Effect of health education program base on PRECEDE Model in controlling iron-deficiency anemia among high school girl students in Talesh. Arak Medical University Journal. 2009;12(3):47-56
15. Mehrabian F, Valipour R, Kasmaei P, Atrkar Roshan Z, Mahdavi Roshan M. Surey status and nutritional behavior to prevention of iron deficiency of iron deficiency anima among high school girla on Babol city Journal of Nursing and Midwifery Urmia University of Medical Sciences. 2014;11(12):1015 -23.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.