دوره 3، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 20-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atashzadeh Shorideh F, Imani E, Zagheri Tafreshi M. Reviewing knowledge management and its significance in nursing practice. DSME. 2016; 3 (1) :20-34
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-103-fa.html
آتش زاده شوریده فروزان، ایمانی الهام، زاغری تفرشی منصوره. مروری بر مدیریت دانش و اهمیت آن در عملکرد پرستاری. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1395; 3 (1) :20-34

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-103-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (2119 مشاهده)

مقدمه و هدف: بخش بهداشت و درمان و به خصوص کادر پرستاری تحت عنوان سازمان خدمات حرفه‌ای شناخته می‌شود و به دلیل ارتباط با سلامت جامعه، نیازمند استفاده از روش‌هایی کارا در ارائه خدمات می‌باشد. این امر تنها با استفاده از روش‌های نوین مدیریت اطلاعات و تخصیص زمان مناسب به مدیریت دانش امکان‌پذیر است. هدف از این مطالعه، مروری بر مفهوم و اجزاء مدیریت دانش و اهمیت آن در عملکرد پرستاری است.

روش‌ها: این مطالعه در سال 1394 با مرور منابع و مقالات منتشرشده و در دسترس داخلی و خارجی مرتبط با مدیریت دانش در پرستاری و جستجو در بانک‌های اطلاعاتی Pubmed، Scopus، Proquest، Elsevier، Google Scholar، Iranmedex و SID انجام گردید. محدوده زمانی انتخاب مقالات سال‌های 1995 تا 2015 بود. مقالاتی که زبان اصلی آن‌ها غیر از زبان فارسی یا انگلیسی بود، از مطالعه خارج گردید.

یافته‌ها: پرستاران که در عملکرد خود به طور ویژه‌ای از مدیریت دانش استفاده می‌کنند، جهت اجرای فرآیند پرستاری از ترکیب دانش مراقبت بهداشتی با دانسته‌ها و تجربیات خود بهره می‌گیرند. این عمل می‌تواند توسط فناوری‌هایی مثل سیستم‌های مدیریت دانش و با انتخاب راهبردهای مناسب نظیر درونی‌سازی و برونی‌سازی انجام گردد.

نتیجه‌گیری: نحوه استفاده پرستاران از دانش و اطلاعات و کاربرد و مدیریت موثر آن در فرآیند پرستاری، تأثیر حیاتی در کیفیت مراقبت از بیمار دارد. سیستم‌های مدیریت دانش پرستاری باید با استفاده از فناوری اطلاعات، از فرآیندهای مدیریت دانش در جهت ارائه موثر فرآیند پرستاری و فعالیت‌های مربوطه بهره بگیرند.

متن کامل [PDF 1637 kb]   (2888 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۸

Tables [PDF 344 KB]  (54 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Hashemi S, Mohamadi Moghadam Y, Mohamadi Moghadam E. Knowledge management, requirements and challenges. Journal of Human Resources management Development and Support 2011; 6(19):101-30. [In Persian]
2. 2. Amiri MR, Vakili Mofrad H. Assessment the function of Hamedan University of Medical Sciences in knowledge management process application. Journal of Academic Librarianship and Information Research 2010; 44(53):81-93. [In Persian]
3. 3. Mosakhani M, Ajli Ghashlajughi M, Safavi Mir Mahale R. Model presentation for assessment rate of organization preparation in knowledge management. Management Researches in Iran 2010; 14(2):221-43. [In Persian]
4. 4. Rocha ESB, Nagliate P, Furlan CEB, Rocha K, Trevizan MA, Mendes IAC. Knowledge management in health: a systematic literature review. Revista Latino-Americana de Enfermagem 2012; 20(2):392-400.
5. 5. Mirghafori H, Farhang Nejad MA, Sadeghi Arani Z. Assessment the function of health services in Yasd province in application of knowledge management process. Journal of Health Administration 2010; 13(39):79-88. [In Persian]
6. 6. Gandhi S. Knowledge management and reference services. The Journal of Academic Librarianship. 2004; 30(5):368-81.
7. 7. Madhoshi M, Niyazi E. Evaluation level of knowledge management in selected universities. Transformation Management Journal 2011; 3(6):116-37. [In Persian]
8. 8. Nonaka I, Takeuchi H. The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation? 1th ed. USA: Oxford University Press; 1995.
9. 9. Farhodi F, Dorodi F. Necessity of knowledge management application for increasing quality of functions in new organizations. Journal os Sciences and Information Technology 2008; 24(2):89-104. [In Persian]
10. 10. Liao SH. Knowledge management technologies and applications - literature review from 1995 to 2002. Expert Systems with Applications 2003; 25(2):155-64.
11. 11. Yaghoubi M, Javadi M, Agharahimi Z. The Relationship between Knowledge Management and Demographic Features of Students in Isfahan University of Medical Sciences, 2011. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 10(5):831-8. [In Persian]
12. 12. Najafbeygi R, Sarrafizadeh A, Taherilari M. Designing infrastructural pattern required to implement knowledge management in the organization. Transformation Management Journal 2011; 3(5):148-80. [In Persian]
13. 13. Karimi Moneghi H, Hasanian ZM, Ahanchian MR. Knowledge Management in Medical Education. Journal of Education Development in Medical Sciences 2012; 7(16):94-107. [In Persian]
14. 14. Salavati A. Designing a model of knowledge management in government organizations of Islamic Republic of Iran. [MSc Thesis]. Tehran: Allameh Tabatabaee University; 2006. [In Persian]
15. 15. Khalifa M, Liu V. Determinants of successful knowledge management programs. Electronic Journal on Knowledge Management 2003;1(2):103-12.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.