دوره 3، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 1-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده:   (1687 مشاهده)

مقدمه و هدف: اضطراب امتحان شکل خاصی از اضطراب است و می‌تواند با نشانگان جسمی، شناختی و رفتاری همراه باشد. اضطراب خفیف سبب افزایش یادگیری شده، در صورتی که اضطراب شدید می‌تواند با کاهش یادگیری همراه باشد. با شناخت میزان اضطراب امتحان در دانشجویان می‌توان راه‌حل‌هایی را جهت کاهش آن در نظر گرفت. هدف تحقیق حاضر، تعیین سطح اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری  بود.

روش‌ها: این تحقیق، یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی و روش نمونه‌گیری سرشماری بود که شامل دانشجویان پرستاری ترم‌های دوم، چهارم و ششم در دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان (73 نفر) شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه استانداردشده ساراسون بود که در دو نوبت  بین دانشجویان توزیع گردیده است.  . از آزمون‌های توصیفی و همچنین، استنباطی مناسب تی تست زوجی و مستقل و آنالیز واریانس استفاده گردیده است.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین نمرات اضطراب کسب‌شده قبل و حین امتحانات اختلاف معنی‌دار آماری دیده نشد . تنها در مورد ارتباط بین تحصیلات مادر و میزان اضطراب ارتباط معنی‌دار آماری دیده شد و ارتباط معنی‌دار آماری بین سایر متغیرها و میزان اضطراب دانشجویان دیده نشد.

نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش بیانگر وجود اضطراب متوسط و کم در اکثریت دانشجویان بود که وجود چنین مقادیری از اضطراب جهت فراگیری بهتر مطالب ضروری به نظر می‌رسد. پیشنهاد می‌شود چنین پژوهشی در دانشگاه‌ها و همچنین دانشجویان سایر رشته‌ها انجام شود.

متن کامل [PDF 640 kb]   (2400 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۸

فهرست منابع
1. 1. Latas M, Pantic M, Obradovic D. Analysis of test anxiety in medical students. Med Pregl 2010; 63(11-12): 863-6.
2. 2. Francini PM.The Effects of time constraint on test performance in an 8-Arm virtual reality maz in high and low test-anxious college students. [Thesis]. Anselm: Department of Psychology at saint Colleg; 2004.
3. 3. Schaefer A, Matthess H, Pfitzer G, Kohle K. Mental health and performance of medical students with high and low test anxiety. Psychother Psychosom Med Psychol 2007; 57(7):289-97.
4. 4. Sonsgiry S. Effect of students perceptions of course load on test anxiety. Am J Pharm Educa 2006; 70(2):1-6.
5. 5. Bodas J, Ollendick TH, Sovani AV. Test anxiety in Indian children: A cross-cultural perspective. Anxiety, Stress, & Coping 2008; 21(4):387-404.
6. 6. Guyton AC, Hall JH. Textbook of medical physiology. 11th ed. W.B. Saunders, Philadelphia. 2005.
7. 7. Mousavi M, Haghshenas H, Alishahi M, Najmi B. Anxiety test and some correlated socio-demographic factors in high school students in Shiraz. Journal of Research in Behavioral Sciences 2008; 6(1):17-25. [In Persian]
8. 8. Bembenutty H. Self regulation of learning and test anxiety. Psychology Journal 2008;5(3):122-39.
9. 9. Anisa T, Miranda Sh. How Does Exam Anxiety Affect the Performance of University Students? Mediterranean Journal of Social Sciences 2011; 2(2):93-100.
10. 10. Brown LA, Forman EM, Herbert JD, Hoffman KL, Yuen EK, Goetter EM. A randomized controlled trial of acceptance-based behavior therapy and cognitive therapy for test anxiety: a pilot study. Behav Modif 2011; 35(1):31-53.
11. 11. Cheraghian B, FereidooniMoghadam M, Baraz Pardejani SH, Bavarsad N. Test Anxiety and its relationship with academic performance amoung Nursing students. Knowledge & Health 2008; 3(3-4): 25-9. [In Persian]
12. 12. Evans G, Ramsey G, Driscoll R. Test-Anxiety Program and Test Gains with Nursing Classes. 2010.
13. 13. Jing HE. Analysis on the Relationship among test Anxiety, self-concept and academic competency. J us- chines. Foreign Language 2007; 5(1):48-51.
14. 14. Eizadifard, R, Sepasi Ashtiani M. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy with problem solving skills training on reduction of test anxiety symptoms. Journal of Behavioral Sciences 2010;4(1):23-7. [In Persian]
15. 15. Heravi M, JadidMilani M, Regea N, Valaie N. The effect of relaxation training on exam driven anxiety level among nursing students. Journal Mazandaran Univ Med Sci 2004;14(43):86-92. [In Persian]