دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 45-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sahaghi H, Moridi J. Relationship between social support and self-regulated learning with academic burnout in students of Jondishapour University of Ahvaz. DSME. 2015; 2 (2) :45-53
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-101-fa.html
سحاقی حکیم، مریدی ژاله. رابطه حمایت اجتماعی و یادگیری خودتنظیمی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان جندی شاپور اهواز. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1394; 2 (2) :45-53

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-101-fa.html


دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (2125 مشاهده)

مقدمه و هدف: یادگیری فراگیران معمولاً به وسیله عملکرد تحصیلی آن‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد. عوامل متعددی، عملکرد تحصیلی دانشجویان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. برخی از این عوامل موجب بهبود عملکرد و برخی موجب تضعیف عملکرد فراگیران می‌شود. از جمله عواملی که به شکل منفی بر عملکرد تحصیلی اثرگذار بوده، فرسودگی تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه حمایت اجتماعی و یادگیری خودتنظیمی با فرسودگی تحصیلی بود. پژوهش از نوع همبستگی می‌باشد. 

روش ها: جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بودند که از بین آن‌ها 256 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های حمایت اجتماعی، پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پنتریچ و دی گروت، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و شائوفلی جمع‌آوری و با استفاده از ضریب همبستگی به کمک نرم‌افزار آماری SPSS 18 مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمامی روابط بین حمایت اجتماعی و یادگیری خودتنظیمی با فرسودگی تحصیلی در سطح مطلوبی معنی‌دار هستند.

نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این مطالعه، که آموزش حمایت اجتماعی و یادگیری خودتنظیمی در کاهش فرسودگی تحصیلی و ارتقا عملکرد تحصیلی مؤثر بوده است.

متن کامل [PDF 634 kb]   (2032 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۲

Tables [PDF 337 KB]  (45 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Moneta G. Need for achievement, burnout, and intention to leave: Testing an occupational model in educational settings. Personality and InvidualDifferenes 2011; 50(2):274-8.
2. 2. Wattsa J, Robertsona N. Burnout in university teachingstaff: A systematic literature review. Educational Research 2011; 53(1): 33–50.
3. 3. Schaufeli W, Pinto A, Bakker A. Job demand, job resources and their relationship with burnout and engagement: a multisample study. Journal of Organizational Behavior 2009; 25: 293 -315.
4. 4. Salmela-Aro K, Savolainen H, Holopainen L. Depressive symptoms and school burnout during adolescence. Journal of Yoyth and Adolescence 2008; 6:34-45.
5. 5. Behroozy N, Sheni M, Pourseyed M. The relationship between perfectionism, perceived stress and social support, academic burnout. Journal of culture strategy 2012; 20:84-102. [In Persian]
6. 6. Clara IP, Cox BJ, Enns MW, Murray LT, Torgruudic LJ. Confirmatory factor analysis of the multidimensional scale of perceived social support in clinically distressed and student sample. Journal of Personality Assessment 2003; 81(3):265-70.
7. 7. Bruwer B, Emsley R, Kidd M, Lochner C, Seedat S. Psychometric properties of the Multidimensional Scale of Perceived Social Support in youth. Comprehensive Psychiatry 2008; 49:195-201.
8. 8. Rostami S, Ahmadnia SH. The contribution of the components of perceived social support in predicting social adjustment of female high school students Javanrood. Journal of Social Research 2012; 4(11):129-47. [In Persian]
9. 9. Bandura A. Self efficacy in changing societies. New York: Cambridge University press: 1995.
10. 10. Nikos M, Georg Ph. Student’s motivational belifes, self-regulaions trategies use, and mathematics achievement. Group for the psychology of mathematics education 2005; 3:321-8.
11. 11. Zang R, Gan Rigun C. Heining.Prefectionism, Academic burnout and engagement among chine secollege students: a structural equation modeling analysis. Personality & invidual differences 2007; 43:1529-42.
12. 12. Pintrich P, Degrooth E. Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of self-regulated learning educational psychology 1992; 82(1):33-42.
13. 13. Altunsoy S, Çimen O, Ekici G, DeryaAtik A, Ahmet A. An assessment of the factors that influence biology teacher candidates levels of academic self-efficacy. Procedia Social and Behavioral Sciences 2010; 2: 2377–82.
14. 14. Mccarthy M, pretty G, catano V. Psychological sense of community and students burnout. Journal of College Student Development 2009; 31:211-6.
15. 15. Naami A. The relationship between the quality of learning experiences and academic burnout graduate students Shahid Chamran. Journal of Psychological Studies 2009; 5(3):117-34. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.