دوره 1، شماره 2 - ( پاییز - زمستان 1393 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 44-50 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadi S, Jouybari L, Behnampoor N, Taghavi A, Baiky F. Academic motivation and associated factors of the Golestan University of Medical Sciences. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 2014; 1 (2) :44-50
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-75-fa.html
ایزدی صمد، جویباری لیلا، بهنام‌پور ناصر، تقوی احمد، بیکی فریبا. ارتباط انگیزه تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 1393; 1 (2) :44-50

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-75-fa.html


چکیده:   (2055 مشاهده)

مقدمه و هدف: انگیزه یکی از عوامل اساسی در یادگیری است و می‌تواند بر جنبه‌های مختلف رفتاری دانشجویان در محیط‌های آموزشی مؤثر باشد. انگیزه تحصیلی را می‌توان تنها عامل دارای اثر مستقیم در موفقیت تحصیلی دانست و همچنین سایر عوامل مؤثر در موفقیت اثرات خود را از طریق انگیزه تحصیلی، بر روند تحصیلی دانشجویان اعمال می‌کنند. از آنجایی که انگیزه کلید یادگیری دانشجویان هست و دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی مهم‌تر‌ین سرمایه نه تنها بر ای جامعه پزشکی بلکه یک سرمایه ملی محسوب می‌شوند و انگیزش تحصیلی به عنوان نیروی محرک فعالیت‌های دانشجو و عامل جهت دهنده حرکت محسوب می‌شود. لذا هر گونه تلاش در جهت تقویت نیروی محرکه در فراگیران بسیار مؤثر و بااهمیت خواهد بود. این پژوهش باهدف تعیین ارتباط انگیزه تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شده است.

روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی بوده که در سال 92 انجام شده است. در این مطالعه 359 دانشجو ترم 2،3،4 با روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه انگیزه تحصیلی بوده که توسط دانشجویان تکمیل شد. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون کراس کالوالیس و من ویتنی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که انگیزه تحصیلی دانشجویان در حد نسبتاً مطلوبی قرار داشت.

یافته‌ها: ارتباط انگیزه تحصیلی با جنسیت دانشجویان و رشته تحصیلی دانشجویان از نظر آماری معنی‌دار بود. به طوری که انگیزه تحصیلی دانشجویان دختر بالاتر از پسران (012/0=P) و دانشجویان رشته‌های بهداشت عمومی و مامایی بالاترین انگیزه و دانشجویان رشته‌های علوم آزمایشگاهی و بهداشت محیط پایین‌ترین انگیزه را داشتند (008/0=P). با افزایش انگیزه تحصیلی، عملکرد دانشجویان نیز افزایش یافته است و این ارتباط از نظر آماری تقریباً معنادار است (069/0=P). بین انگیزه تحصیلی با قومیت، سکونت، سطح سواد پدر و مادر ارتباط معناداری وجود نداشت (05/0<P).

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، وضعیت نمره کل انگیزه تحصیلی دانشجویان در این مطالعه نسبتاً مطلوب بود؛ با وجود این انگیزه تحصیلی پسران از دختران پایین تر بوده و بالا بردن انگیزه تحصیلی در دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی که مهم‌ترین سرمایه نه تنها بر ای جامعه پزشکی بلکه یک سرمایه ملی محسوب می‌شوند، موضوع بسیار مهمی هست که باید مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاستگزاران آموزشی قرار گیرد.

متن کامل [PDF 302 kb]   (734 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۴

Tables [PDF 184 KB]  (5 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.