دوره 1، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1393 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 72-78 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naserian B, Khademi Z, Abedini S, Ghanbarnejad A. Continuing Education in Nursing from Nurses’ View point . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 2014; 1 (1) :72-78
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-47-fa.html
ناصریان بهجت، خادمی زهرا، عابدینی صدیقه، قنبرنژاد امین. بررسی دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی بندر عباس نسبت به برنامه های آموزش مداوم . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 1393; 1 (1) :72-78

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-47-fa.html


چکیده:   (1989 مشاهده)
مقدمه و هدف: پرستاران بخش عمده نظام بهداشتی را تشکیل می‌دهند. آموزش پرستاران در حفظ جایگاه شغلی آنان اهمیت زیادی دارد. آموزش مداوم شیوه‌ای است تا پرستاران بتوانند با کمک آن مهارتهای حرفه‌ای خود را افزایش دهند. در این راستا آگاهی از نظرات مخاطبین می‌تواند برای برنامه‌ریزان آموزشی مفید فایده باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی بندر عباس نسبت به برنامه‌های آموزش مداوم انجام گردید.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی کلیه پرستاران شاغل (390نفر ) در سه بیمارستان آموزشی شهر بندرعباس به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری، پرسشنامه، دارای 6 حیطه، انگیزه شرکت در آموزش مداوم، موانع آموزش مداوم، نیاز به آموزش مداوم، به روز بودن اطلاعات آموزش مداوم، شیوه‌های آموزشی و تجهیزات به انضمام متغیر‌های دموگرافیک بود و به صورت خود ایفا توسط پرستاران تکمیل گردید. روایی و پایایی پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت و تایید گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون‌های توصیفی و Anova مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 یافته‌ها: نتایج، ارتباط آماری معناداری بین میانگین نمرات حیطه‌های مختلف بر حسب جنس، وضعیت تاهل و رده شغلی را نشان نداد. 5/44 % پرستاران بیان داشته بودند که  بیشترین انگیزه آنان برای شرکت در برنامه‌های آموزش مداوم ، افزایش دانش است و 7/ 55% آنان مهمترین مانع جهت شرکت در این برنامه‌ها را طول مدت زمان اختصاص داده شده به اجرای برنامه آموزشی می‌دانستند. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان (5/65 %) نیاز به برنامه‌ی آموزش مداوم را در حد متوسط ارزیابی و 48%  پرستاران برگزاری این برنامه‌ها به شکل کارگاه را موثرتر از سایر روشها ذکر نموده بودند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، برای بهره‌گیری بیشتر از برنامه‌های آموزش مداوم پرستاران، توصیه می‌شود که با افزایش تعداد کادر پرستاری و کاهش حجم کاری، سعی در کاهش موانع شرکت در این برنامه‌ها نمود. همچنین برنامه‌ریزان آموزشی قبل از طراحی محتوای برنامه‌ها، نیاز سنجی دقیق‌تری انجام دهند تا این برنامه‌ها در راستای نیازهای آموزشی فراگیران باشد تا بتواند انگیزه بیشتری برای شرکت در این برنامه‌ها ایجاد نماید.
واژه‌های کلیدی: آموزش مداوم، دیدگاه پرستاران
متن کامل [PDF 148 kb]   (718 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۳۰

Tables [PDF 354 KB]  (43 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License