دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 65-73 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi P, Heshmati H. Moral intelligence and its position in nursing profession. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 2015; 2 (2) :65-73
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-113-fa.html
یوسفی پونه، حشمتی حسین. هوش اخلاقی و جایگاه این مفهوم در حرفه پرستاری: بررسی موردی . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی . 1394; 2 (2) :65-73

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-113-fa.html


چکیده:   (1434 مشاهده)

مقدمه و هدف: هوش اخلاقی یکی از ابعاد هوش است که می‌تواند چهارچوبی را برای عملکرد صحیح انسان‌ها فراهم آورد و به عنوان یک عامل پیش بینی‌کننده رفتار محسوب می‌شود. هوش اخلاقی "هوش حیاتی" برای همه انسان‌هاست. به دلیل آن که هوش اخلاقی، اشکال دیگر هوش را به انجام کارهای ارزشمند هدایت می‌کند. این هوش شامل ترکیبی از دانش، تمایل و اراده است و همچنین شامل روشی است که ما فکر می‌کنیم، احساس می‌کنیم و عمل می‌کنیم. نقش هوش اخلاقی و اهمیت آن در تلطیف و بهسازی روابط بین فردی و مناسبات اجتماعی به ویژه در مشاغل مرتبط با حوزه پزشکی و پرستاری که مستقیماً با مردم و زندگی آن‌ها سر و کار دارند، از نمود و برجستگی بالایی برخوردار هست. هدف این مطالعه، تبیین و شناسایی هر چه بیشتر مفهوم هوش اخلاقی و جایگاه آن در علوم پزشکی و به طور خاص پرستاری می‌باشد.

روش ها: این پژوهش یک مقاله مروری است که نتایج مطالعات محققین دیگر را بررسی و تحت تحلیل محتوا قرار داده است. در این مطالعه، از پنج کلیدواژه اصلی هوش، اخلاق، هوش اخلاقی، مفهوم هوش اخلاقی در پرستاری و جایگاه هوش اخلاقی در پرستاری، در حوزه‌ی پرستاری در بانک‌های اطلاعاتی science،CINAHL،pubmed،cvid،SID، Magiran Direct،Googlr Scholar،scopus جهت جست و جو استفاده شد. بدین منظور، 80 مقاله چاپ‌شده در محدوه زمانی سال 2000 تا کنون یافت شد که در بررسی با توجه به این معیارها و حذف مقالاتی که به صورت چکیده یا برداشت سردبیر بودند، تنها 48 مقاله که دارای متن کامل بودند انتخاب شد. در همه این مقالات، تعاریفی از هوش اخلاقی و کاربرد آن در پرستاری ارائه شده بود که مورد بررسی و سازمان‌دهی قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد شناسایی هوش اخلاقی یک تحول و نیاز اساسی در پرستاری محسوب می‌شود. زیرا تبدیل به یک پرستار خوب شدن تنها وابسته به دانش نظری و مهارت‌های بالینی نیست بلکه رشد تجارب اخلاقی در به‌کارگیری این دانش و مسئولیت‌پذیری اخلاقی لازم و ضروری است. رعایت معیار اخلاقی در عملکرد پرستاران از سایر موارد مراقبت حساس‌تر و مهم‌تر است. زیرا می‌توان رفتار اخلاقی توأم با مسئولیت پرستاران را عامل مؤثری در بهبود و بازگشت سلامت مددجویان و بیماران دانست.

نتیجه‌گیری: شناسایی و به دست آوردن مهارت‌های هوش اخلاقی با تغییرات اساسی که در دیدگاه و نگرش پرستاران نسبت به بیماران، خود و شغلشان ایجاد می‌کند، می‌تواند موجب ارتقای این حرفه گردد.

واژه‌های کلیدی: هوش، اخلاق، هوش اخلاقی
متن کامل [PDF 680 kb]   (1380 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۲

Tables [PDF 341 KB]  (21 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.