Research code: --
Ethics code: ---
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده: (621 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش پزشکی مبتنی بر شایستگی (CBME) یک رویکرد نوین در آموزش پزشکی است که به جای اینکه زمان را به عنوان معیار اصلی قرار دهد، بر توسعه مهارتها و شایستگیهای خاص تأکید میکند.
روش کار: برای این مرور سیستماتیک، ما به جستجوی دقیق در پایگاههای داده مختلف، هم به زبان فارسی و هم به زبان انگلیسی، پرداختیم تا مطالعات منتشر شده بین سالهای 2017 تا 2024 در زمینه آموزش پزشکی مبتنی بر شایستگی (CBME) در رشته بیهوشی در ایران را شناسایی کنیم. تنها مطالعاتی که معیارهای خاصی را از نظر کیفیت و relevancy دنبال میکردند، وارد فرآیند بررسی شدند.
یافتهها: در این مرور سیستماتیک، ما به بررسی ده مطالعه پرداختیم که در مجموع 1162 شرکتکننده داشتند. این مطالعات که از سال 2017 در ایران آغاز شدهاند، در سه زمینه اصلی دستهبندی شدند: بررسی اثربخشی مداخلات آموزشی بر روی صلاحیت بالینی در بیهوشی، شناسایی عوامل موثر بر صلاحیت بالینی و همچنین بررسی ارتباط بین مهارتهای غیر فنی و صلاحیت بالینی در این حوزه.یافتهها نشان میدهند که مداخلات آموزشی هدفمند و روشهای ارزیابی و آموزش مبتنی بر شایستگی میتوانند به طور قابل توجهی صلاحیت بالینی در زمینه بیهوشی را افزایش دهند.
نتیجهگیری: مطالعات در زمینه بیهوشی بهخصوص در ایران هنوز محدود هستند، اما این مرور سیستماتیک نشان میدهد که ادغام مداخلات آموزشی، روشهای ارزیابی و آموزش مبتنی بر شایستگی میتواند تأثیر مثبتی بر صلاحیت بالینی در این حوزه داشته باشد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/8/14 | پذیرش: 1403/8/27