Katebi S, Zarei T, Sayadinia M, Vatankhah M, Adibi P, Malekshoar M, et al . The Learning Curves of Virtual Reality-based Training in Obstetrics and Gynecology: A Systematic Review. DSME 2023; 10 (2) :100-113
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-445-fa.html
کاتبی سمیرا، زارعی طیبه، صیادی نیا مهرداد، وطن خواه مجید، ادیبی پوریا، ملک شعار مهرداد، و همکاران.. منحنی یادگیری واقعیت مجازی در آموزش جراحیهای زنان و زایمان: یک مطالعه مرور سیستماتیک. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (2) :100-113
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-445-fa.html
استادیار گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
چکیده: (928 مشاهده)
مقدمه منحنیهای یادگیری در درک کسب مهارت و توسعه مهارت، بهویژه در جراحیهای پیچیده پزشکی مانند زنان و زایمان ضروری است. آموزش شبیهسازیشده ازطریق واقعیت مجازی یک راه امیدوارکننده برای تقویت مهارتهای جراحی در زنان و زایمان ارائه میدهد. هدف از این مقاله، مرور مطالعاتی است که این روشهای جراحی را با استفاده از واقعیت مجازی تدریس کردهاند و به بررسی منحنی یادگیری آن پرداختهاند.
روش ها در مطالعه حاضر، مرور سیستماتیک با پیروی از دستورالعملهای PRISMA انجام شد. جستوجوها با استفاده از کلمات کلیدی واقعیت مجازی، منحنی یادگیری و زنان و زایمان در پایگاههای اطلاعاتی اسکوپوس، وبآوساینس، امبیس، مدلاین و پابمد و کتابخانه کاکرین و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مگیران، علمنت و موتور جستوجوگر گوگلاسکالر تا فروردین 1403 (بدون محدودیت زمانی) انجام شد. مطالعات واجد شرایط تحت انتخاب، استخراج دادهها و ارزیابی کیفیت قرار گرفتند. سنتز کمی شامل ادغام و میانگینگیری دادهها برای ترسیم منحنی یادگیری ترکیبی بود.
یافته ها مرور سیستماتیک شامل 12 مطالعه با تمرکز بر اعتبار، قابلیت اطمینان و نتایج یادگیری شبیهسازهای واقعیت مجازی در آموزش جراحی زنان بود که شامل شرکتکنندگانی از مبتدی تا متخصص میشد. جراحان باتجربه با شبیهسازی واقعیت مجازی که بهبود قابلتوجهی را در عملکرد ایجاد میکند، بهطور مداوم از افراد تازهکار بهتر عمل میکردند. منحنیهای یادگیری بهطور قابلتوجهی بین افراد تازهکار و متخصص متفاوت بود. تازهکارها پیشرفتهای قابلتوجهی نسبت به تکرارها نشان میدهند که اغلب بعد از تکرارهای دوم تا ششم افزایش مییابد. برعکس، متخصصان منحنیهای یادگیری کوتاهتری را نشان دادند که خیلی زودتر در آنها صعود رخ میداد که نشاندهنده سطح مهارت پایه بالاتر است. منحنی یادگیری، تلفیقی از روند واضحی از بهبود عملکرد با افزایش تکرارها را به تصویر میکشد که به اوج 84/01 درصد در تکرار پنجم میرسد که نشاندهنده کسب مهارت مؤثر در طول زمان (البته با نوسانات بالقوه یا افزایش سطح پس از آن) است.
نتیجه گیری درنتیجه، واقعیت مجازی یک پلتفرم امیدوارکننده برای افزایش مهارتهای جراحی در زنان و زایمان ارائه میکند. همچنین منحنیهای یادگیری مناسبی ارائه میکند که نشاندهنده پیشرفتهای قابلتوجهی نسبت به تکرارها، بهویژه در میان تازهکاران است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/12/4 | پذیرش: 1402/2/26 | انتشار: 1402/4/10