دوره 7، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1399 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 38-49 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Comparative Study of Nursing PhD Curriculum in Iran and Bloomberg University of Canada. DSME. 2020; 7 (2) :38-49
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-303-fa.html
نگارنده رضا، مردانیان‌دهکردی لیلا. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای پرستاری در ایران و بلومبرگ کانادا. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1399; 7 (2) :38-49

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-303-fa.html


چکیده:   (2018 مشاهده)
تاریخ وصول: ۹۷/۱۰/۳    تاریخ پذیرش: ۹۸/۱۱/۸

مقدمه: دوره دکترای پرستاری صلاحیت لازم برای ایفای نقش‌های حرفه‌ای مبتنی بر نیازهای جامعه را در دانش‌آموختگان فراهم می‌نماید، اما تفاوت‌هایی در برنامه‌هایارایه شده وجود دارد که تحلیل آنها به توسعه رشته کمک می‌کند. هدف از این مطالعه مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای پرستاری بلومبرگ کانادا و ایران بود.

روش کار: این مطالعه توصیفی- تطبیقی، بر اساس الگوی بِردوِی در سال ۱۳۹۷ انجام شده و به مقایسه اجزا برنامه درسی دوره دکترای پرستاری ایران و دانشگاه بلومبرگ کانادا پرداخته است. شواهد لازم از طریق جستجوی اینترنتی جمع‌آوری شد و مورد توصیف، تفسیر، در جوار هم گذاری و مقایسه قرار گرفت.

یافته‌ها: علی‌رغم شباهت‌ها، اهداف، کوریکولوم و نحوه اجرای برنامه‌ها در دو دانشگاه متفاوت بود. تفاوت در محتوای برنامه درسی، نحوه آموزش دروس و نقش‌های مورد انتظار از دانشآموختگان از نکات قابل تأمل در دانشگاه بلومبرگ کانادا بود.

نتیجه‌گیری: جهت بهبود کیفیت دانش‌آموختگان دکترای پرستاری در ایران، پیشنهاد می‌شود محتوا و شیوه‌ی ارایه دروس با توجه به نقش و انتظارات از دانش‌آموختگان و نیاز جامعه، مورد بازبینی قرار گیرد و به منظور مشخص شدن نقاط ضعف و قدرت برنامه و تأمین اطلاعات بیشتری جهت برنامه‌ریزی‌های آینده، کیفیت برنامه درسی جدید از دید دانشجویان دکترا و اساتید؛ مورد ارزیابی قرار گیرد.

کلیدواژگان: مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، پرستاری

 

… لطفاً به مقاله به شکل زیر استناد کنید:

نگارنده ر، مردانیان‌دهکردی ل. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای پرستاری در ایران و بلومبرگ کانادا. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، پاییز و زمستان ۱۳۹۹؛ ۷ (۲): ۳۸- ۴۹.

 
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/28 | پذیرش: 1399/2/28 | انتشار: 1399/2/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.