مقدمه: دوره دکترای پرستاری صلاحیت لازم برای ایفای نقشهای حرفهای مبتنی بر نیازهای جامعه را در دانشآموختگان فراهم مینماید، اما تفاوتهایی در برنامههایارایه شده وجود دارد که تحلیل آنها به توسعه رشته کمک میکند. هدف از این مطالعه مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای پرستاری بلومبرگ کانادا و ایران بود.
روش کار: این مطالعه توصیفی- تطبیقی، بر اساس الگوی بِردوِی در سال ۱۳۹۷ انجام شده و به مقایسه اجزا برنامه درسی دوره دکترای پرستاری ایران و دانشگاه بلومبرگ کانادا پرداخته است. شواهد لازم از طریق جستجوی اینترنتی جمعآوری شد و مورد توصیف، تفسیر، در جوار هم گذاری و مقایسه قرار گرفت.
یافتهها: علیرغم شباهتها، اهداف، کوریکولوم و نحوه اجرای برنامهها در دو دانشگاه متفاوت بود. تفاوت در محتوای برنامه درسی، نحوه آموزش دروس و نقشهای مورد انتظار از دانشآموختگان از نکات قابل تأمل در دانشگاه بلومبرگ کانادا بود.
نتیجهگیری: جهت بهبود کیفیت دانشآموختگان دکترای پرستاری در ایران، پیشنهاد میشود محتوا و شیوهی ارایه دروس با توجه به نقش و انتظارات از دانشآموختگان و نیاز جامعه، مورد بازبینی قرار گیرد و به منظور مشخص شدن نقاط ضعف و قدرت برنامه و تأمین اطلاعات بیشتری جهت برنامهریزیهای آینده، کیفیت برنامه درسی جدید از دید دانشجویان دکترا و اساتید؛ مورد ارزیابی قرار گیرد.
کلیدواژگان: مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، پرستاری
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/28 | پذیرش: 1399/2/28 | انتشار: 1399/2/28